12:30 9 September 2020 r., imieniny: Sergiusza, Piotra, ¦cibora

Liczba odwiedzin: 10640

Informacje

  • PROGRAM PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY "GOLDEN FIVE" 2013-11-04


    W bieżącym roku szkolnym Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Zwoleniu realizuje program wychowawczo – profilaktyczny „Golden Five” w dwóch gimnazjach z powiatu zwoleńskiego.
     
    Program ten jest efektem 3-letniego międzynarodowego projektu Socrates/Comenius 2.1 zrealizowanego i sfinansowanego w ramach Europejskiej Strategii na rzecz Integracji Społecznej. W tworzeniu projektu uczestniczyło pięć krajów europejskich: Belgia, Hiszpania, Norwegia, Polska i Włochy. Autorami programu są: Maria Jose'Lera (koordynator), Elena Buccoliero, Knud Jensen, Frode Josang, Joanna Szymańska i Joelle Timmermans.
     
    W 2008 roku Golden Five znalazł się na liście 12 wyróżnionych projektów uznanych za najlepsze przykłady dobrej praktyki na poziomie europejskim. Wyróżnione programy uzyskują rekomendację Komisji Europejskiej do upowszechniania we wszystkich krajach członkowskich Unii.
     
    W 2009 roku natomiast, ogłoszonym w Unii Europejskiej Rokiem Innowacyjności i Kreatywności, otrzymał brązowy medal Komisji Europejskiej za kreatywność i innowacyjne rozwiązania w doskonaleniu nauczycieli.
     
    Celem Golden Five jest wspieranie procesu adaptacji uczniów w gimnazjach poprzez stworzenie modelu nauczania i wychowania wspomagającego osiągnięcia szkolne i rozwój osobisty uczniów, zwłaszcza zagrożonych wykluczeniem. Działania koncentrują się na wzmocnieniu integracji klasy i poprawie klimatu w grupie oraz dostarczeniu nauczycielowi narzędzi i umiejętności radzenia sobie ze zróżnicowaniem w klasie. Proponowane metody poprawiają klimat klasy, co przyczynia się do polepszenia frekwencji, budowania więzi ze szkołą, osiągania przez uczniów lepszych wyników w nauce oraz w zakresie umiejętności życiowych i relacji interpersonalnych.
     
    Szczegółowo ujmując, nauczyciele dysponują szeregiem zasad oddziaływania wobec uczniów, zgrupowanych w 5 obszarach, zwanych „złotymi zasadami”. Pierwszym z obszarów jest zarządzanie klasą, które obejmuje stworzenie atmosfery sprzyjającej koncentracji (skupieniu) i pracy, zwiększanie motywacji uczniów do nauki oraz kształtowanie prospołecznych postaw uczniów i rozwijanie pozytywnego systemu wartości w klasie. Drugim jest tworzenie pozytywnego klimatu społecznego zapewniającego koncentrację na nauce, motywację, pozytywne poczucie własnej wartości oraz dobre relacje. Kolejnym, niezwykle istotnym elementem programu, jest budowanie pozytywnych i bezpiecznych relacji nauczyciela z uczniami, opartych na wzajemnym szacunku i zaangażowaniu obydwu stron. Duży nacisk kładzie się na nauczanie zindywidualizowane, w celu zwiększenia edukacyjnych osiągnięć uczniów, rozbudzania motywacji oraz budowania poczucia własnej wartości. Wielką wartość programu umacnia też ścisła współpraca z rodzicami, w celu zwiększenia osiągnięć uczniów w nauce oraz ich społecznego zaangażowania w klasie.
     
    W I semestrze roku szkolnego 2013/2014 pedagodzy z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu Joanna Zubrzycka i Izabela Młyńska będą realizować projekt w dwóch gimnazjach z rejonu działania placówki, w kolejnym semestrze z założeniami programu zostaną zapoznane pozostałe zainteresowane szkoły.
     
    Cykl projektu obejmuje jeden semestr pracy, podczas którego wszyscy nauczyciele uczący w szkole zapoznani są ze specyfiką programu, ponadto wybrani wychowawcy przechodzą warsztat umiejętności, obejmujący komunikację, radzenie sobie z konfliktami w klasie oraz pracę z grupą.
     
    Następnie, w trakcie kolejnych 16 tygodni, nauczyciele – realizatorzy wprowadzają w klasie tzw. „kluczowe zasady”, a „złoty nauczyciel” uczestniczy w regularnych superwizjach z instruktorem, opiekującym się daną szkołą.
     
     
     

     

     
    Opracowanie na podstawie materiałów szkoleniowych: Joanna Zubrzycka

     
     

  • SPOTKANIE Z PEDAGOGAMI SZKOLNYMI 2013-10-08

    W związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu zaprasza pedagogów szkolnych lub przedstawicieli szkół na spotkanie dnia 16.10.2013r. o godzinie 13.00.
    Planowana tematyka spotkania:
    1. Zapoznanie z Koncepcją Pracy Poradni na lata 2013-2016 oraz Ofertą Poradni na rok szkolny 2013-2014.
    2. Omówienie zasad prawidłowej organizacji edukacji uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
    3. Przypomnienie procedur diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się oraz współpracy szkół i poradni w tym zakresie.
    4. Sprawy różne.
     
    Zainteresowane osoby prosimy o kontakt telefoniczny (48 676 26 13) do dnia 15.10.2013r. Ilość miejsc ograniczona.
     
     
    Dyrektor i pracownicy Poradni

  • GRUPA WSPARCIA DLA RODZICÓW DZIECI Z NADPOBUDLIWOŚCIĄ PSYCHORUCHOWĄ 2013-09-12

    Serdecznie zapraszamy rodziców dzieci, które przejawiają trudności w koncentracji uwagi, nadruchliwość i zachowania impulsywne, do uczestnictwa w organizowanej w Poradni grupie wsparcia. Pierwsze spotkanie odbędzie dnia 24 września 2013r. o godz. 16.00 w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu. Chętnych prosimy o kontakt telefoniczny (48 676 26 13) lub bezpośrednio w sekretariacie placówki do dnia 20.09.2013r.

  • SALA INTEGRACJI SESORYCZNEJ 2013-09-12

    Od stycznia 2013 roku w naszej Placówce trwały starania o pozyskanie dofinansowania do sprzętu terapeutycznego Sali Integracji Sensorycznej. Dzięki udziałowi w konkursie i ogromnemu wsparciu wszystkich zainteresowanych, przyjaciół naszej Poradni oraz wszystkich chcących pomóc w utworzeniu nowej sali terapeutycznej, udało nam się zrealizować zamierzony cel - pozyskaliśmy niezbędny sprzęt do prowadzenia zajęć specjalistycznych. Za pomoc wszystkim serdecznie dziękujemy.
    Czym jest Integracja Sensoryczna?
    Integracja sensoryczna (definicja wg A.J. Ayres) to proces, dzięki któremu mózg, otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów, dane te segreguje, rozpoznaje, interpretuje, integruje ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami oraz odpowiada adekwatną reakcją.  Inaczej mówiąc, integracja sensoryczna jest taką organizacją wrażeń, by mogły być one użyte w celowym działaniu.
    Jeśli natomiast proces ten zostaje zakłócony wówczas dziecko może mieć problemy np.; z koncentracją uwagi, nadpobudliwością, trudnościami w nauce czytania i pisania, problemy z koordynacją ruchową i wiele innych.
    Z chwilą zdiagnozowania u dziecka zaburzeń procesów integracji sensorycznej zalecana jest terapia. Celem terapii jest dostarczenie dziecku, poprzez odpowiednio dobrane przez terapeutę ćwiczenia, kontrolowanej ilości bodźców zmysłowych.
    Zajęcia integracji sensorycznej w większości mają charakter aktywności ruchowej, która nakierowana jest na stymulację zmysłów. Są dostosowane do poziomu rozwojowego dziecka i mają postać "naukowej zabawy". Dziecko będzie zachęcane i kierowane do wykonywania aktywności, które będą wyzwalać i prowokować odpowiednie, skuteczne reakcje na bodziec sensoryczny. Stopień trudności tych aktywności będzie stopniowo wzrastać tak, aby wymagać od dziecka bardziej zorganizowanych i zaawansowanych reakcji. Terapia jest zazwyczaj dla dziecka przyjemnością, ale jednocześnie ciężką pracą, nastawioną na osiągnięcie sukcesu, który prawdopodobnie byłby niemożliwy w całkowicie spontanicznej zabawie. Ważnym aspektem terapii jest motywacja dziecka. Powyższe cele realizowane są z wykorzystaniem różnorodnych przyrządów i pomocy terapeutycznych, takich jak: huśtawki, równoważnie, platformy, uprzęże, deskorolki, i wiele innych.
    Edyta Karbowińska, Izabela Młyńska.

  • POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA 2013-08-12

    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w roku szkolnym 2013/2014 według nowych zasad
     
    Od dawna nauczyciele skarżą się na zalew procedur biurokratycznych i niepotrzebnej dokumentacji. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, Ministerstwo Edukacji Narodowej uprościło dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach.
    Od września nauczyciele nie będą już prowadzić indywidualnych kart potrzeb ucznia (KIPU). Nowe rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach likwiduje część obowiązującej dotąd dokumentacji szkolnej.

     W stosunku do dotychczasowego stanu prawnego zniesiono obowiązek:
    • opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU) oraz planów działań wspierających (PDW) na rzecz indywidualnych lub grupowych programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokumentowanej w dzienniku zajęć,
    • tworzenia zespołu dla każdego ucznia wymagającego pomocy, do którego zadań należało planowanie i koordynowanie udzielanej uczniowi pomocy - teraz zadania te wykonywał będzie wychowawca klasy lub dyrektor, których obowiązkiem będzie współpraca z rodzicami oraz nauczycielami, specjalistami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną).
    Więcej jest osób włączonych w pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
    Rozszerzono listę osób i instytucji, które mogą inicjować udzielanie przez przedszkole, szkołę i placówkę pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teraz są to także:
    • dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki,
    • kurator sądowy,
    • pracownik socjalny,
    • asystent rodziny,
    • pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania,
    • higienistka szkolna.
    Powiększono wykaz osób prowadzących zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne o wychowawców grup wychowawczych.
    Pozostałe zmiany to:
    • dodanie warsztatów do listy form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez szkoły;
    • dodanie zajęć rozwijających uzdolnienia do listy form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez przedszkola i placówki;
    • wprowadzenie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach dla dorosłych - będą to zajęcia związane
      z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, a także porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia,
    • wymienienie czynności, jakie nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia
      z uczniem, podejmują w celu udzielenia dzieciom i młodzieży odpowiedniej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia).
                                                                                  Na podstawie artykułu M. Celuch opracowała J. Zubrzycka

Aktualności

  1. 2020-09-08

    PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA
    W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU
    W CZASIE EPIDEMII COVID – 19
    obowiązujące od 1 września 2020 r.
     

    więcej
  2. 2020-05-26

    PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA DOTYCZĄCE BEZPOŚREDNIEJ PRACY Z KLIENTEM W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE EPIDEMII
    (AKTUALIZACJA)

    więcej
  3. 2020-05-06

    PROCEDURY BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU

       OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE EPIDEMII COVID - 19

    więcej
przejdź do Aktualności

Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
w Zwoleniu

ul. Kościuszki 39
26-700 Zwoleń

tel. 48 676 26 13
fax 48 676 26 13

e-mail: poradnia@zwolenpowiat.pl

Biuletyn Informacji Publicznej