11:04 9 September 2020 r., imieniny: Sergiusza, Piotra, ¦cibora

Liczba odwiedzin: 10608

Informacje

  • PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU W CZASIE EPIDEMII COVID – 19 obowiązujące od 1 września 2020 r. 2020-09-08

    1. PROCEDURA ORGANIZACJI BEZPOŚREDNIEJ PRACY Z KLIENTEM
     
    Ogólne zasady przyjmowania klientów w Poradni:
     

    1. Wizyty klientów są umawiane telefonicznie na konkretną datę i godzinę, z podaniem niezbędnych informacji, w tym, że na wizytę klienci powinni stawić się nie wcześniej niż 5 min przed wyznaczoną godziną. Grafik przyjmowania klientów układa się tak, aby nie doprowadzać do gromadzenia się osób w poczekalni.
    2. Na badania diagnostyczne należy zgłaszać się o ustalonej godzinie – będą wówczas otwierane drzwi do budynku, w którym znajduje się Poradnia.
    3. Poradnia przyjmuje tylko zdrowych klientów, bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz, gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych lub w izolacji.
    4. Rodzic, opiekun, pełnoletni uczeń dzień przed planowaną wizytą telefonicznie są informowani, że do placówki nie mogą przychodzić osoby chore, przebywające na kwarantannie ani w izolacji domowej lub izolacji.
    5. W przypadku pojawienia się objawów chorobowych u dziecka, rodzic/opiekun prawny powinien odpowiednio wcześniej powiadomić Poradnię i odwołać wizytę.
    6. Ogranicza się przebywanie osób trzecich w Poradni do niezbędnego minimum, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności (min. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby zdrowe), z zachowaniem odstępu min. 1,5 m.
     
    Wizyta w Poradni

    1. Przed przystąpieniem do badania/konsultacji/terapii rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń wypełniają Ankietę wstępnej kwalifikacji.
    2. Dziecko/uczeń przychodzi na badanie wyłącznie z jednym rodzicem/prawnym opiekunem (bez osób towarzyszących).
    3. Aby wejść na teren Poradni rodzic/opiekun prawny powinien przestrzegać obowiązujących przepisów prawa, związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli, m. in. stosować środki ochronne: osłona ust i nosa (np. maseczka), rękawiczki jednorazowe, dezynfekcję rąk. Obowiązek osłaniania ust i nosa obowiązuje przez cały pobyt na terenie budynku Poradni.
    4. Po wejściu do Poradni każdy rodzic/opiekun prawny oraz dziecko/uczeń mają obowiązek zdezynfekować/umyć ręce.
    5. Podczas pobytu dzieci/uczniów/rodziców/nauczycieli obowiązują ogólne zasady higieny:
    • częste mycie rąk (po przyjściu do Poradni należy bezzwłocznie umyć ręce);
    • podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – zużytą chusteczkę należy jak najszybciej wyrzucić do zamkniętego kosza, umyć i zdezynfekować ręce;
    • unikanie dotykania oczu, nosa, ust.
    1. Dziecko nie przynosi na diagnozę własnych zabawek i innych zbędnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci z niepełnosprawnościami. W takich przypadkach należy dopilnować, aby dzieci nie udostępniały swoich zabawek/przedmiotów innym, natomiast opiekunowie dziecka powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję zabawki/rzeczy).
    2. Na korytarzu Poradni może znajdować się maksymalnie 4 rodziców/opiekunów z zachowaniem bezpiecznej odległości – min. 1,5 metra (wyznaczone miejsca).
    3. Decyzję o tym, czy rodzic towarzyszy dziecku podczas badania podejmuje specjalista.
    4. Pracownik sekretariatu zabezpieczony w osłonę zakrywającą usta i nos (np. maseczka), przyłbicę oraz jednorazowe rękawiczki może przeprowadzić pomiar temperatury u dziecka i rodzica/prawnego opiekuna przy użyciu termometru bezdotykowego (za zgodą rodzica/opiekuna prawnego) .
    5. W miarę możliwości rodzic/prawny opiekun/pełnoletni uczeń dostarcza przygotowane wcześniej kserokopie dokumentacji medycznej, informacji i opinii za szkoły/placówki.
    6. Rodzic/prawny opiekun oraz dzieci i młodzież przynoszą własne przybory do pisania (długopis, ołówek, kredki ołówkowe).
    7. Rodzic/opiekun zapewnia dziecku płyny do picia we własnej butelce lub pojemniku.
     
     
     
     
     
     
     

    1. PROCEDURA HIGIENY, CZYSZCZENIA I DEZYNFEKCJI POMIESZCZEŃ ORAZ POWIERZCHNI
     
    1. Przy wejściu głównym do Poradni umieszczone są numery telefonów do Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Zwoleniu, oddziału zakaźnego okolicznych szpitali i służb medycznych.
    2. Po wejściu do Poradni wszystkie wchodzące osoby zobowiązane są do dezynfekcji rąk, zasłaniania ust i nosa oraz nie przekraczania obowiązujących stref przebywania.
    3. Dziecko/uczeń przebywając na terenie Poradni zakrywają usta i nos (w miarę możliwości, w zależności od charakteru spotkania) w kontakcie z pracownikiem Poradni.
    4. Z obowiązku zakrywania ust i nosa wyłączone są:
    • dzieci do ukończenia 4. roku życia;
    • osoby, które nie mogą zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim lub osoby mające trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust.
    1. Należy regularnie myć ręce wodą z mydłem oraz dopilnować, aby robiły to dzieci/uczniowie po przyjściu do Poradni i po skorzystaniu z toalety.
    2. W Poradni (drzwi wejściowe, korytarz, łazienki) wywieszone są plakaty z zasadami prawidłowej dezynfekcji rąk, nakładania i zdejmowania maseczek, mycia rąk oraz inne materiały informacyjne i edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa w czasie epidemii.
    3. Po każdej diagnozie/konsultacji/terapii należy wywietrzyć gabinet. W miarę możliwości należy wietrzyć gabinety 1 x na godzinę.
    4. Przed rozpoczęciem pracy i po zakończeniu każdy pracownik dezynfekuje swoje stanowisko pracy oraz miejsce pracy dziecka/ucznia, odnotowując ten fakt w Rejestrze dezynfekcji pomieszczeń i powierzchni.
    5. Dezynfekcja powierzchni dotykowych w poszczególnych pomieszczeniach (klamki, powierzchnie płaskie, blaty, krzesła, klawiatury, włączniki itp.) odbywa się na bieżąco, biorąc pod uwagę częstotliwość ich używania.
    6. Używane przez dziecko podczas diagnozy długopisy/ ołówki/ kredki, muszą być odłożone do oddzielnego pojemnika i zdezynfekowane.
    7. Zobowiązuje się personel sprzątający do regularnego dokonywania prac porządkowych, w tym zwłaszcza czyszczenia ciągów komunikacyjnych, a także dezynfekowania co najmniej dwa razy dziennie powierzchni dotykowych: klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach. Przeprowadzenie prac porządkowych należy odnotować w harmonogramie prac porządkowych na dany dzień, znajdujący się w poszczególnych pomieszczeniach.
    8. Dyrektor lub wyznaczony pracownik dokonuje codziennego monitoringu prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości gabinetów, pomieszczeń sanitarno-higienicznych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekcji powierzchni dotykowych – klamek i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach, klawiatur komputerowych, włączników itd.
    9. Przeprowadzając dezynfekcję należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń i przedmiotów tak, aby dzieci/uczniowie oraz inne osoby nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
    10. Płyny do dezynfekcji rąk i powierzchni w gabinetach uzupełniane są przez pracownika obsługi lub osobę wyznaczoną przez dyrektora.
    11. Zużyte jednorazowe rękawiczki, maseczki wyrzucane są do zamykanych, wyłożonych workiem foliowym koszy znajdujących się w łazienkach.
    12. W gabinetach w widocznym miejscu znajdują się instrukcje bezpiecznego zakładania i zdejmowania rękawiczek i maseczek oraz dezynfekcji rąk.
    13. Klienci mogą korzystać tylko z wyznaczonej toalety.
    14. Pomieszczenia sanitarno - higieniczne wyposażone są w dozowniki z płynem do mycia rąk oraz z jednorazowymi ręcznikami, pojemniki z płynem do dezynfekcji rąk, a przy umywalkach umieszczone są instrukcje dotyczące:
    • mycia rąk,
    • dezynfekcji rąk,
    • zdejmowania i zakładania rękawiczek,
    • zdejmowania i zakładania maseczki.
     
    1.  PROCEDURA ORGANIZACJI PRACY
     
    Zalecenia ogólnie obowiązujące w czasie epidemii:
     

    1. Do pracy w Poradni mogą przychodzić wyłącznie osoby bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz, gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych lub w izolacji.
    2. Pracownicy Poradni mają dostęp do środków do dezynfekcji rąk, powierzchni oraz wyposażeni są w środki ochronne służące utrzymaniu reżimu sanitarnego: maseczki wielorazowe lub jednorazowe, przyłbice, rękawiczki jednorazowe.
    3. W miarę możliwości dyrektor organizując pracę pracownikom powyżej 60. roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają osobę do grupy tzw. podwyższonego ryzyka, stosuje rozwiązania minimalizujące ryzyko zakażenia (np. nieangażowanie w zajęcia grupowe).
    4. W miarę możliwości wprowadza się taką organizację pracy, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie Poradni, szczególnie w miejscach wspólnych i ograniczy gromadzenie się dzieci/uczniów/innych klientów Poradni na jej terenie.
    5. Jeżeli nie jest możliwe zachowanie wymaganych odległości pomiędzy pracownikami i/lub klientami przy wykonywanej czynności, stosownie do jej charakteru, pracownicy stosują środki ochrony, takie jak: osłony ust i nosa (np. maseczki, przyłbice), rękawiczki jednorazowe.
    6. Podczas wykonywania obowiązków wymagających bezpośredniego kontaktu z dzieckiem należy nosić osłonę nosa i ust, np. maseczkę, przyłbicę, rękawice jednorazowe. Założenie tylko przyłbicy bez maseczki jest uzasadnione, kiedy wymaga tego rodzaj prowadzonych zajęć, np. z osoba głuchoniemą.
    7. Należy zachować bezpieczną odległość od zewnętrznych rozmówców –  rekomendowana jest odległość min.  1,5 m.
    8. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – zużytą chusteczkę należy jak najszybciej wyrzucić do zamkniętego kosza, umyć i zdezynfekować ręce.
    9. Należy unikać dotykania dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
    10. Rady pedagogiczne, spotkania organizacyjne odbywają się stacjonarnie lub z wykorzystaniem dostępnym środków komunikacji na odległość. Zebrania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 1,5 m) oraz zastosowaniem osłon ust i nosa.
    11. W codziennych kontaktach preferowany kontakt telefoniczny, mailowy lub z wykorzystaniem innych dostępnych środków komunikacji na odległość.
    12. Zajęcia grupowe mogą odbywać się tylko w małych grupach, umożliwiających zachowanie zasad bezpieczeństwa (dystansu co najmniej 1,5 m od poszczególnych osób), z zastosowaniem środków ochronnych, zwłaszcza osłon ust i nosa.
    13. Wytwory pracy dzieci/uczniów/, dokumenty wypełnione lub dostarczone przez rodziców/opiekunów prawnych/ korespondencja podlegają 2 – dniowej kwarantannie w wyznaczonym miejscu w sekretariacie lub gabinetach.
    14. Przedmioty i sprzęty znajdujące się w gabinetach, korytarzu, których nie można skutecznie umyć lub zdezynfekować należy usunąć.
    15. Wymagane jest regularne, częste i dokładne mycie rąk wodą z mydłem, zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekowanie osuszonych dłoni środkiem do dezynfekcji, w tym każdorazowo przed zajęciami.
    16. Każdy pracownik osobiście dezynfekuje swoją przyłbicę i odkłada ją w swoim pokoju na wyznaczone miejsce. Po każdym użyciu należy to miejsce zdezynfekować.
    17. Należy dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i zdezynfekowane, szczególnie po zakończonym dniu pracy.
    18. Należy pamiętać o oczyszczeniu i dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak np. słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
    19. Unikać należy dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
    20. Pracownicy Poradni są zobowiązani do przypominania dzieciom/uczniom o konieczności zachowania higieny, w tym o częstym i regularnym myciu rąk, zwracania uwagi na odpowiedni sposób zasłaniania twarzy podczas kichania czy kasłania.
     
     
     
    Dodatkowe zasady obowiązujące w przypadku zakwalifikowania terenu działania Poradni do strefy żółtej lub czerwonej
     

    1. Przy wejściu do Poradni możliwe jest wprowadzenie pomiaru temperatury ciała pracownikom termometrem bezdotykowym, a w przypadku, gdy jest ona równa albo przekracza 38°C pracownik nie podejmuje pracy i powinien skorzystać z teleporady medycznej.
    2. W przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych u dziecka/ucznia lub pracownika należy obowiązkowo dokonać pomiaru temperatury ciała:
    • jeżeli pomiar termometrem bezdotykowym wynosi 38°C lub wyżej – należy powiadomić rodziców dziecka/ucznia w celu ustalenia sposobu odebrania dziecka/ucznia z Poradni lub w przypadku pracownika przypomnieć o obowiązku skorzystania z teleporady medycznej;
    • jeżeli pomiar termometrem innym niż bezdotykowy wynosi pomiędzy 37,2°C - 37,9°C – należy powiadomić rodziców dziecka/ucznia i zgłosić ewentualną konieczność odebrania dziecka z Poradni.
    1. W okresie zakwalifikowania terenu działania Poradni do strefy żółtej lub czerwonej w kontakcie indywidualnym z pracownikami mogą być wykonywane czynności okołodiagnostyczne i diagnostyczne, do których niezbędna jest obecność dziecka i rodzica/opiekuna. Pozostałe czynności mogą być wykonane w formie zdalnej. W tym czasie terapie mogą zostać zawieszone.
     
    Zespoły  Orzekające
     

    1. Posiedzenia Zespołów Orzekających odbywają się w ustalone dni stacjonarnie lub z wykorzystaniem dostępnych środków komunikacji na odległość.
    2. Po posiedzeniu ZO lekarz podpisuje stosowną dokumentację w Poradni w wyznaczonym do tego miejscu bez bliskiego kontaktu z pracownikami Poradni z zachowaniem reżimu sanitarnego.
     
    1. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA ZAKAŻENIA U PRACOWNIKA/DZIECKA/UCZNIA
     
    1. Pracownicy Poradni są poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów choroby zakaźnej powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
    2. W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów infekcji dróg oddechowych powinien on skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną).
    3. W przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych u dziecka/ucznia lub pracownika należy obowiązkowo dokonać pomiaru temperatury ciała:
    • jeżeli pomiar termometrem bezdotykowym wynosi 38°C lub wyżej – należy powiadomić rodziców dziecka/ucznia w celu ustalenia sposobu odebrania dziecka/ucznia z Poradni lub w przypadku pracownika przypomnieć o obowiązku skorzystania z teleporady medycznej;
    • jeżeli pomiar termometrem innym niż bezdotykowy wynosi pomiędzy 37,2°C - 37,9°C – należy powiadomić rodziców dziecka/ucznia i zgłosić ewentualną konieczność odebrania dziecka z Poradni.
    1. Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik z infekcją dróg oddechowych, bezzwłocznie należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi w Poradni procedurami oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty itp.) oraz zastosować się do indywidualnych zaleceń wydanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
    2. Jeżeli pracownik Poradni zaobserwuje u dziecka/ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych, w tym w szczególności gorączkę, kaszel, należy odizolować dziecko/ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając min. 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów o konieczności odebrania dziecka/ucznia z Poradni (rekomendowany własny środek transportu).
    3. Do odizolowania osoby, u której zaobserwowano objawy chorobowe służył będzie gabinet znajdujący się najbliżej wyjścia.
    4. Po każdym użyciu pomieszczenia przez dziecko/ucznia, u którego podejrzewano wystąpienie objawów choroby COVID-19, pomieszczenie powinno zostać zdezynfekowane przez personel sprzątający przy zastosowaniu środków ochrony.
    5. W sytuacji odbioru przez rodziców lub opiekunów prawnych odizolowanego uprzednio dziecka/ucznia należy upewnić się, że nie będzie miał kontaktu z innymi uczniami, pracownikami Poradni lub osobami trzecimi znajdującymi się na terenie placówki.
    6. W sytuacji wystąpienia u ucznia lub pracownika Poradni objawów COVID-19 personel sprzątający powinien przeprowadzić, przy zachowaniu środków ochrony osobistej, dodatkowe czynności dezynfekujące w budynku placówki. Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik, należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi w placówce procedurami, oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty itp.) i zastosować się do indywidualnych zaleceń wydanych przez inspektorat sanitarny.
    7. W przypadku potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2 na terenie Poradni należy stosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego .
    8. Na bieżąco prowadzi się ewidencję osób przebywających na terenie Poradni (terminarz w sekretariacie).
    9. W przypadku potwierdzenia zakażenia COVID-19 osoby przebywającej w pomieszczeniach PPP w Zwoleniu i skierowania jej na kwarantannę lub leczenie należy o tym fakcie poinformować organ prowadzący oraz organ nadzoru pedagogicznego- Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Radomiu.

    Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
    Izabela Młyńska

  • PROCEDURY - AKTUALIZACJA 2020-05-26

    PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA DOTYCZĄCE BEZPOŚREDNIEJ PRACY Z KLIENTEM W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU

    OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE EPIDEMII

    (AKTUALIZACJA)

     

    Podstawa prawna:

    ·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

    ·         Rekomendacje GIS dotyczące procedur działania poradni psychologiczno – pedagogicznych dla dzieci i młodzieży w zakresie zapobiegania COVID – 19.

     

    ORGANIZACJA BEZPOŚREDNIEJ PRACY Z KLIENTEM

         1.  Wizyty klientów są umawiane telefonicznie na konkretną datę i godzinę, z podaniem niezbędnych informacji, w tym, że na wizytę klienci powinni się stawić nie wcześniej niż 5 min przed wyznaczoną godziną. Grafik przyjmowania klientów układa się tak, aby nie doprowadzać do gromadzenia się osób w poczekalni.

    2. Na badania diagnostyczne należy się zgłaszać o ustalonej godzinie – będą wówczas otwierane drzwi do budynku, w którym znajduje się Poradnia.

    3. Poradnia przyjmuje tylko zdrowych klientów, bez następujących objawów choroby zakaźnej– kaszlu, gorączki, kataru, bólu mięśni itp.

    4. Jeżeli w domu przebywa osoba na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych nie wolno zgłaszać się na diagnozę do Poradni.

    5. Rodzic, opiekun, pełnoletni uczeń przy ustalaniu terminu wizyty w Poradni są informowani, że do placówki nie mogą przychodzić osoby chore, przebywające na kwarantannie ani w izolacji domowej.

    6. Przed przystąpieniem do badania rodzic/opiekun dziecka lub pełnoletni uczeń wypełnia stosowne oświadczenie dotyczące stanu zdrowia, istotnych informacji mogących wskazywać na zagrożenie epidemiczne (kwarantanna, izolacja), ewentualnie zostanie wykonany pomiar temperatury ciała dziecka i rodzica/opiekuna.

    7. Dziecko/uczeń przychodzi na badanie wyłącznie z jednym rodzicem/prawnym opiekunem (bez osób towarzyszących, współmałżonków, rodzeństwa itp.).

    8. Dziecko nie przynosi na diagnozę własnych zabawek i innych zbędnych przedmiotów.

    9. Na korytarzu Poradni może znajdować się maksymalnie 2 rodziców/opiekunów z zachowaniem bezpiecznej odległości – min. 2 metry (wyznaczone miejsca).

    10. Decyzje o tym, czy rodzic towarzyszy dziecku podczas badania podejmuje specjalista.

    11. Na terenie Poradni, w kontakcie indywidualnym z pracownikami, wykonywane będą czynności okołodiagnostyczne i diagnostyczne, do których niezbędna jest obecność dziecka i rodzica/opiekuna. Pozostałe czynności mogą być wykonane w formie zdalnej.

    12. Prosimy o dostarczanie przygotowanych wcześniej kserokopii dokumentacji medycznej, informacji i opinii za szkoły/placówki.

    13. Wskazane jest, aby dzieci i młodzież przynosili (w miarę możliwości) własne przybory szkolne (długopis, ołówek, kredki ołówkowe) potrzebnego podczas diagnozy.

    14. Rodzic/opiekun zapewnia dziecku płyny do picia we własnej butelce lub pojemniku.

       HIGIENA, CZYSZCZENIE I DEZYNFEKCJA POMIESZCZEŃ I POWIERZCHNI


    1. Po wejściu do Poradni rodzic/opiekun oraz dziecko zobowiązani są do dezynfekcji rąk płynem odkażającym znajdującym się przy drzwiach wejściowycch.

    2. Dziecko/ucznia i jego rodzica/opiekuna obowiązuje noszenie maseczki ochronnej zakrywającej usta i nos, a także rękawiczek w kontakcie z pracownikiem Poradni.

    3. Z obowiązku zakrywania ust i nosa wyłączone są:

    1) dzieci do ukończenia 4. roku życia;

    2) osoby, która nie mogą zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim lub osoby mającej trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust.

    4. Przed wejściem do gabinetu dziecko/uczeń myje ręce wodą z mydłem.

    5. Dezynfekcja powierzchni dotykowych (klamki, powierzchnie płaskie, blaty, krzesła, klawiatury, włączniki itp.) odbywa się na bieżąco.

    6. Należy ograniczyć przebywanie osób trzecich w Poradni do niezbędnego minimum, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności (min. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby zdrowe).

    7. W Poradni (drzwi wejściowe, korytarz, łazienka) wywieszone są plakaty z zasadami prawidłowej dezynfekcji rąk, nakładania i zdejmowania maseczek, mycia rąk oraz inne materiały informacyjne i edukacyjne.

    8. Pracownik po każdym badaniu dezynfekuje biurka, stoliki i pomoce użyte do badań, a gabinety będą wietrzone przez co najmniej 15 minut.

    9. Zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej wyrzucane są do zamykanych, wyłożonych workiem foliowych koszy znajdujących się w łazienkach.

    10. W łazienkach oraz w każdym gabinecie znajdują się w widocznym miejscu instrukcje bezpiecznego zakładania i zdejmowania rękawiczek i maseczek.

    11. Przeprowadzając dezynfekcję, należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta preparatu dezynfekcyjnego.

    12. Klienci mogą korzystać tylko z wyznaczonych toalet.

    13. Toalety wyposażone są w dozowniki z płynem do mycia rąk, pojemniki z płynem do dezynfekcji rąk oraz jednorazowymi ręcznikami, a przy umywalkach umieszczone są instrukcje dotyczące:

    ·        mycia rąk,

    ·        dezynfekcji rąk,

    ·        zdejmowania i zakładania rękawiczek,

    ·        zdejmowania i zakładania maseczki.


     


     

  • Procedury 2020-05-06

    PROCEDURY BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU
    OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE EPIDEMII COVID-19

    ORGANIZACJA DIAGNOZY W PORADNI

    1. Spotkania w Poradni będą umawiane telefonicznie.
    2. Na badania diagnostyczne należy  zgłaszać sięo ustalonej godzinie – będą wówczas otwierane drzwi do budynku, w którym znajduje się Poradnia.
    3. Poradnia przyjmuje tylko zdrowych klientów, bez następujących objawów choroby zakaźnej– kaszlu, gorączki, kataru, bólu mięśni itp.
    4. Jeżeli w domu przebywa osoba na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych nie wolno zgłaszać się na diagnozę do Poradni.
    5. Dziecko przychodzi na badanie wyłącznie z jednym rodzicem/prawnym opiekunem (bez osób towarzyszących, współmałżonków, rodzeństwa itp.).
    6. Przed przystąpieniem do badania rodzic/opiekun dziecka lub pełnoletni uczeń wypełnia stosowne oświadczenie dotyczące stanu zdrowia, istotnych informacji mogących wskazywać na zagrożenie epidemiczne (kwarantanna, izolacja), ewentualnie zostanie wykonany pomiar temperatury ciała dziecka i rodzica/opiekuna.
    7. Dziecko nie przynosi na diagnozę własnych zabawek i innych zbędnych przedmiotów.
    8. Na korytarzu Poradni może znajdować się maksymalnie 2 rodziców/opiekunów z zachowaniem bezpiecznej odległości – min. 2 metry (wyznaczone miejsca).
    9. Decyzje o tym, czy rodzic towarzyszy dziecku podczas badania podejmuje specjalista.
    10. Na terenie Poradni, w kontakcie indywidualnym z pracownikami, wykonywane będą czynności okołodiagnostyczne i diagnostyczne, do których niezbędna jest obecność dziecka i rodzica/opiekuna. Pozostałe czynności mogą być wykonane w formie zdalnej.
    11. Prosimy o dostarczanie przygotowanych wcześniej kserokopii dokumentacji medycznej, informacji i opinii za szkoły/placówki.
    12. Wskazane jest, aby dzieci i młodzież przynosili (w miarę możliwości) własne przybory szkolne (długopis, ołówek, kredki ołówkowe) potrzebnego podczas diagnozy.
    13. Rodzic/opiekun zapewnia dziecku płyny do picia we własnej butelce lub pojemniku.

    HIGIENA, CZYSZCZENIE I DEZYNFEKCJA POMIESZCZEŃ I POWIERZCHNI

    1. Po wejściu do Poradni rodzic/opiekun oraz dziecko zobowiązani są do dezynfekcji rąk płynem odkażającym znajdującym się przy drzwiach wejściowych.
    2. Dziecko (powyżej 4 r. ż.) i jego rodzica/opiekuna obowiązuje noszenie maseczki ochronnej, a młodzież także rękawiczek w kontakcie z pracownikiem Poradni.
    3. Przed wejściem do gabinetu dziecko/uczeń myje ręce wodą z mydłem.
    4. Przynajmniej raz dziennie sprzątaczka Poradni dezynfekuje powierzchnie dotykowe – klamki, powierzchnie płaskie, blaty, krzesła, klawiatury, włączniki itp.
    5. Do pracy w Poradni mogą przychodzić wyłącznie osoby zdrowe, bez jakichkolwiek objawów wskazujących na chorobę zakaźną.
    6. Pracownicy Poradni mają dostęp do środków do dezynfekcji rąk, powierzchni oraz wyposażeni są w środki ochrony osobistej: maseczki, przyłbice, ewentualnie rękawiczki.
    7. Pracownicy przestrzegają zasady bezpiecznej odległości od klienta – min. 2 m.
    8. W częściach wspólnych (korytarz, toaleta) pracownicy są zobligowani do zasłaniania ust i nosa.
    9. Specjaliści są zobowiązani do przygotowania gabinetów, z których należy usunąć przedmioty i sprzęt, których nie można skutecznie zdezynfekować (np. pluszowe zabawki, dywaniki).
    10. Należy ograniczyć przebywanie osób trzecich w Poradni do niezbędnego minimum, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności (min. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby zdrowe).
    11. W Poradni (drzwi wejściowe, korytarz, łazienka) wywieszone są plakaty z zasadami prawidłowej dezynfekcji rąk, nakładania i zdejmowania maseczek, mycia rąk oraz inne materiały informacyjne i edukacyjne.
    12. Pracownik po każdym badaniu dezynfekuje biurka, stoliki i pomoce użyte do badań, a gabinety będą wietrzone.
    13. Na bieżąco będą dezynfekowane toalety.

    Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
    Izabela Młyńska

  • Komunikat 2020-05-05

    Szanowni Państwo,

    informujemy, że Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu przywraca działalność stacjonarną. Zgodnie z bieżącymi wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej rozpoczynamy diagnozę dzieci i uczniów w celu wydania stosownych opinii i orzeczeń ważnych dla ich przyszłości edukacyjnej. W okresie pandemii priorytetem naszej pracy jest orzecznictwo i opiniowanie.
     
    Czynności specjalistów, które nie muszą być realizowane w budynku Poradni, będą realizowane w formie zdalnej (telefonicznie lub z wykorzystaniem dostępnej komunikacji internetowej).

    W trosce o Państwa zdrowie przygotowujemy placówkę do bezpiecznego korzystania z naszych usług w okresie trwania pandemii.

    Wkrótce opublikujemy procedury diagnozy obowiązujące w Poradni w związku   z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

    Spotkania w Poradni będą umawiane telefonicznie.

    Z pracownikami Poradni można kontaktować się mailowo od poniedziałku do piątku:

    Dyrektor: Izabela Młyńska                i.mlynska@ppp.zwolenpowiat.pl

    PSYCHOLODZY:
    Olga Jakubowska                                  o.jakubowska@ppp.zwolenpowiat.pl
    Magdalena Michałowska – Kmiecik     m.kmiecik@ppp.zwolenpowiat.pl
    Weronika Rybczyńska                           w.rybczynska@ppp.zwolenpowiat.pl

    PEDAGODZY:
    Edyta Karbowińska                              e.karbowinska@ppp.zwolenpowiat.pl
    Izabela Młyńska                                   i.mlynska@ppp.zwolenpowiat.pl
    Joanna Zubrzycka                                 j.zubrzycka@ppp.zwolenpowiat.pl
     
    LOGOPEDA:
    Ewa Kraczkowska                             e.kraczkowska@ppp.zwolenpowiat.pl

    Ponadto wszelkiego typu sprawy prosimy nadal załatwiać z wyłączeniem kontaktu bezpośredniego.

    Do Państwa dyspozycji jest numer telefonu 48 676 26 13 oraz mail: poradnia@zwolenpowiat.pl


    Prosimy śledzić dalsze komunikaty na naszej stronie internetowej.
     
    Dyrektor i Pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu

  • Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – rekomendacje MEN 2020-04-23

    Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – rekomendacje MEN

    W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych zajęcia adresowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami, w tym tych objętych kształceniem specjalnym i pomocą psychologiczno-pedagogiczną, organizuje się również za pomocą metod i technik kształcenia na odległość. Przedstawiamy kilka rekomendacji dotyczących pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, które mogą być przydatne zarówno nauczycielom, jak i rodzicom.

     

    Poradnik dotyczący kształcenia na odległość

    Aby wesprzeć rodziców, uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów przygotowaliśmy poradnik dotyczący kształcenia na odległość.  Uwzględniliśmy w nim zadania nauczycieli i specjalistów, a także wskazówki dla rodziców, przykładowe metody pracy z uczniami, informacje na temat materiałów do wykorzystania w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością. Poradnik można znaleźć na naszej stronie: https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc--poradnik-dla-szkol

    Metody pracy z uczniem z niepełnosprawnościami

    W poradniku „Kształcenie na odległość” wskazaliśmy przykładowe metody pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami. Wśród nich wymienić można m.in. symulacje (naśladowanie rzeczywistości), dzięki którym dzieci rozwijają swoją inwencję twórczą, umiejętności społeczne i poznawcze oraz kształtują swój system wartości. Jest również metoda „linia czasu” przybliżająca uczniom pojęcie czasu, a także „mapa mentalna” (lub mapa pamięciowa) – stosowana m.in. w celu usystematyzowania świeżo zdobytej wiedzy lub wizualizacji posiadanych wiadomości. Muzykoterapia, choreoterapia, metoda małych form scenicznych czy biblioterapia to kolejne z metod pracy z uczniem z niepełnosprawnościami, które mogą być podpowiedzią dla rodziców do samodzielnej pracy z dzieckiem w domu. 

    Platforma epodreczniki.pl wsparcie w nauce

    Na udostępnionej szkołom Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej epodreczniki.pl zostały zamieszczone różnego rodzaju materiały edukacyjne przeznaczone dla wszystkich etapów kształcenia do wykorzystania przez uczniów i nauczycieli do nauki zdalnej.

    Materiały te zostały dostosowane do potrzeb uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Platforma spełnia warunki WCAG 2.0 na poziomie AA. Dokładamy wszelkich starań, aby Zintegrowana Platforma Edukacyjna była dostępna dla jak największej grupy użytkowników – bez względu na wiek, poziom sprawności, używaną technologię czy oprogramowanie.

    Dodatkowo, w bloku Kształcenie na odległość zebrane zostały materiały dotyczące kształcenia uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-na-odleglosc

    Serwisy internetowe Ośrodka Rozwoju Edukacji

    Zachęcamy również do wykorzystywania zasobów udostępnionych po zalogowaniu na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji www.adaptacje.ore.edu.pl

    Można tam znaleźć m.in. zaadaptowane wersje serii podręczników Szkolni Przyjaciele dla klas I-III, dostosowane odpowiednio do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami, mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się w tym niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją w postaci:

    • dostosowanego podręcznika dopuszczonego do kształcenia specjalnego ww. grupy uczniów,
    • zeszytów piktogramów zawierających symbole PCS,
    • aplikacji multimedialnej rozszerzonej o symbole PCS oraz  nagrania w polskim języku migowym (PJM),
    • książki pomocniczej stanowiącej nieodzowną pomoc dla nauczyciela uczącego uczniów z wymienioną powyżej niepełnosprawnością,
    • słabowidzących w postaci adaptacji podręcznika w druku powiększonym.

    Dodatkowo ze strony ORE można pobrać materiały edukacyjne w postaci adaptacji podręczników w druku powiększonym – dla uczniów słabowidzących uczęszczających do klas IV-VIII szkoły podstawowej. Są tu materiały do takich przedmiotów jak m.in.: język polski, matematyka, historia, geografia, przyroda, biologia, chemia, fizyka czy wiedza o społeczeństwie.

    Materiały w strefie dla zalogowanych Systemu Informacji Oświatowej

    W strefie dla zalogowanych Systemu Informacji Oświatowej udostępniono również materiały edukacyjne do kształcenia na odległość dla uczniów klas IV-VIII mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się w tym niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją. Przygotowano je na podstawie aktualnie dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników do takich przedmiotów jak: język polski, matematyka, historia, geografia, przyroda, biologia, fizyka, chemia, wiedza o społeczeństwie.

    Materiały są dostępne w strefie dla zalogowanych Systemu Informacji Oświatowej pod adresem: https://strefasio.men.gov.pl/login. Po zalogowaniu do SIO należy wybrać zakładkę „Adaptacje” i zaakceptować regulamin. Materiały można filtrować według klasy, rodzaju, słów kluczowych czy przedmiotu.

    Wszystkie publikacje mogą być przeglądane zarówno on-line, ale można je również pobrać, a następnie wydrukować. Zawierają one odpowiednie dostosowania tekstowe i graficzne (zaadaptowane ilustracje, wykresy, schematy itp.), a także symbole PCS, czyli znaki graficzne obrazujące pojęcia (wspierające osoby z trudnościami w komunikowaniu się w rozumieniu treści i uczestnictwie w procesie dydaktycznym) oraz nagrania video w polskim języku migowym (PJM).

    Monitorowanie organizacji kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami

    Poprzez kuratorów oświaty, sprawujących nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami, stale monitorujemy organizację kształcenia i wsparcia uczniów niepełnosprawnych w systemie oświaty. Szkoły, w tym specjalne, których działalność została zawieszona, mają obowiązek organizowania kształcenia zdalnego.

    Z informacji zebranych w ramach nadzoru pedagogicznego wynika, że 100 proc. szkół specjalnych prowadzi nauczanie zdalne. Sposób organizacji tego kształcenia dostosowany jest do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych. Nauczyciele i specjaliści utrzymują stały kontakt telefoniczny z rodzicami uczniów. Szkoły realizują te zadania m.in. przez:

    • zamieszczanie na szkolnej stronie internetowej kart pracy, zadań edukacyjnych i ciekawych linków do stron,
    • wysyłanie kart pracy i materiałów jeden raz w tygodniu tradycyjną pocztą,
    • codzienny kontakt telefoniczny nauczycieli z rodzicami uczniów w celu przekazania im informacji o zadaniach domowych z użyciem tradycyjnego podręcznika i ćwiczeń,
    • telefoniczne wsparcie uczniów i rodziców w problemach pojawiających się w czasie zdalnego nauczania,
    • tworzenie grup na portalach w mediach społecznościowych.

    Wzmocnienie monitorowania działań

    Aby wzmocnić sposób realizacji działań adresowanych do dzieci i młodzieży potrzebujących szczególnego wsparcia, skierowaliśmy list do kuratorów oświaty, w którym podkreślimy potrzebę zwrócenia uwagi na kształcenie na odległość uczniów z niepełnosprawnościami. 

    W sytuacji zagrożenia epidemicznego rodzice oczekują konkretnej pomocy oraz merytorycznej wiedzy i umiejętności do przejęcia w możliwym dla siebie zakresie zadań specjalistów. To niezbędne do kontynuowania terapii. W liście poprosiliśmy kuratorów o zaapelowanie do dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, które prowadzą zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze oraz zajęcia z zakresu tzw. specjalistycznej rewalidacji, aby objęli je szczególnym nadzorem pedagogicznym.

    Przykładowe materiały do wykorzystania w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

    1. Zeszyt kart pracy cz. 1 – do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych https://archiwum.men.gov.pl/wp-content/uploads/2018/02/materialy-cwiczeniowe-dla-uczniow-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-umiarkowanym-i-znacznym-czesc-1.pdf
    2. Zeszyt kart pracy cz. 2 – do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych https://archiwum.men.gov.pl/wp-content/uploads/2018/02/materialy-cwiczeniowe-dla-uczniow-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-umiarkowanym-i-znacznym-czesc-2.pdf
    3. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne http://www.scholaris.pl/zasob/72765?bid=0&iid=&query=terapia&api
    4. Zajęcia rewalidacyjne https://pedagogika-specjalna.edu.pl/kategoria/rewalidacja/page/2/
    5. Porady dla nauczycieli specjalistów:

     

    Żródło: Departament Informacji i Promocji
    Ministerstwo Edukacji Narodowej

Aktualności

  1. 2020-09-08

    PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA
    W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU
    W CZASIE EPIDEMII COVID – 19
    obowiązujące od 1 września 2020 r.
     

    więcej
  2. 2020-05-26

    PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA DOTYCZĄCE BEZPOŚREDNIEJ PRACY Z KLIENTEM W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE EPIDEMII
    (AKTUALIZACJA)

    więcej
  3. 2020-05-06

    PROCEDURY BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU

       OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE EPIDEMII COVID - 19

    więcej
przejdź do Aktualności

Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
w Zwoleniu

ul. Kościuszki 39
26-700 Zwoleń

tel. 48 676 26 13
fax 48 676 26 13

e-mail: poradnia@zwolenpowiat.pl

Biuletyn Informacji Publicznej