Informacje
-
OFERTA PRACY 2014-10-20
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu zatrudni psychologa.
Oferty proszę przesyłać do końca sierpnia drogą mailową lub składać bezpośrednio w sekretariacie placówki. -
KONTROLA ORZECZEŃ O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO 2014-09-27
Dnia 17 września 2014r. przedstawiciel Kuratoruim Oświaty w Warszawie Delegatura w Radomiu - p. Marianna Kończyk - w ramach kontroli zbadała zgodność wydania przez Zespoły Orzekające działające w publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu, orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego z obowiązującymi przepisami prawa. Wyniki kontroli wypadły zadowalająco, nie wydano zaleceń pokontrolnych.
-
NAUCZYCIELE NIE BOJĄ SIĘ WYZWAŃ - REALIZACJA PROGRAMU "GOLDEN FIVE" W GIMNAZJACH Z TERENU POWIATU ZWOLEŃSKIEGO 2014-09-17
W roku szkolnym 2013/2014 pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu p. Joanna Zubrzycka i p. Izabela Młyńska realizowały program wychowawczo – profilaktyczny „Golden Five” w dwóch gimnazjach na terenie powiatu zwoleńskiego. Program posiada rekomendacje Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Po pomyślnej superwizji w ORE Publiczne Gimnazjum w Przyłęku i Gimnazjum w Tczowie uzyskały zaszczytne miano „Złotych Szkół”, natomiast nauczyciele biorący udział w programie - tytuł „Złotego Nauczyciela”. Dla nauczycieli realizatorów był to czas ciężkiej pracy, ponieważ w trakcie kolejnych 16 tygodni, wprowadzali w klasie tzw. „kluczowe zasady” oraz uczestniczyli w regularnych superwizjach z instruktorem opiekującym się daną szkołą. Cykl projektu obejmował jeden semestr pracy, w tym czasie podlegał stałemu monitoringowi i badaniu efektów.
Jednakże nasi nauczyciele nie boją się wyzwań. Realizacji programu podjęło się sześć nauczycielek:
- z Publicznego Gimnazjum w Przyłęku – Agnieszka Szymańska-Gunia, Barbara Binięda, Małgorzata Gregorczyk
- z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tczowie – Beata Dróżdż, Elżbieta Krukowska, Marta Molendowska.
Efektem prowadzonych działań był wzrost średniej ocen u uczniów objętych programem oraz poprawa w zachowaniu.
Realizatorki podczas ewaluacji twierdziły, że warto było wziąć udział w programie, żałowały, że nie będzie już spotkań superwizyjnych. Pomimo, iż realizacja programu była rozciągnięta w czasie, czuły niedosyt wiedzy.
Czym jest program „Golden Five”?
Jest to program do codziennego stosowania przez wychowawców gimnazjów rozpoczynających pracę z nową klasą. Poprawia klimat klasy, co przyczynia się do polepszenia frekwencji, budowania więzi ze szkołą, osiągania przez uczniów lepszych wyników w nauce oraz w zakresie umiejętności życiowych, poprawy relacji interpersonalnych. Jest pierwszym tego typu narzędziem oddanym w ręce nauczycieli i niespotykanym do tej pory rozwiązaniem metodycznym.
Szczegółowo ujmując, nauczyciele dysponują szeregiem zasad oddziaływania wobec uczniów, zgrupowanych w 5 obszarach, zwanych „złotymi zasadami”. Pierwszym z obszarów jest zarządzanie klasą, które obejmuje stworzenie atmosfery sprzyjającej koncentracji (skupieniu) i pracy, zwiększanie motywacji uczniów do nauki oraz kształtowanie prospołecznych postaw uczniów i rozwijanie pozytywnego systemu wartości w klasie. Drugim jest tworzenie pozytywnego klimatu społecznego zapewniającego koncentrację na nauce, motywację, pozytywne poczucie własnej wartości oraz dobre relacje. Kolejnym, niezwykle istotnym elementem programu, jest budowanie pozytywnych i bezpiecznych relacji nauczyciela z uczniami, opartych na wzajemnym szacunku i zaangażowaniu obydwu stron. Duży nacisk kładzie się na nauczanie zindywidualizowane, w celu zwiększenia edukacyjnych osiągnięć uczniów, rozbudzania motywacji oraz budowania poczucia własnej wartości. Wielką wartość programu umacnia też ścisła współpraca z rodzicami, w celu zwiększenia osiągnięć uczniów w nauce oraz ich społecznego zaangażowania w klasie.
„Golden Five” jest efektem 3-letniego międzynarodowego projektu Socrates/Comenius 2.1 zrealizowanego i sfinansowanego w ramach Europejskiej Strategii na rzecz Integracji Społecznej. W tworzeniu projektu uczestniczyło pięć krajów europejskich: Belgia, Hiszpania, Norwegia, Polska i Włochy. Autorami programu są: Maria Jose'Lera (koordynator), Elena Buccoliero, Knud Jensen, Frode Josang, Joanna Szymańska i Joelle Timmermans.
W 2008 roku ”Golden Five” znalazł się na liście 12 wyróżnionych projektów uznanych za najlepsze przykłady dobrej praktyki na poziomie europejskim. Wyróżnione programy uzyskały rekomendację Komisji Europejskiej do upowszechniania we wszystkich krajach członkowskich Unii.
W 2009 roku natomiast, ogłoszonym w Unii Europejskiej Rokiem Innowacyjności i Kreatywności, otrzymał brązowy medal Komisji Europejskiej za kreatywność i innowacyjne rozwiązania w doskonaleniu nauczycieli.
W roku szkolnym 2014/2015 program będzie realizowany w kolejnych szkołach. Zapraszamy chętnych dyrektorów i nauczycieli do współpracy.
Opracowanie na podstawie materiałów szkoleniowych: Joanna Zubrzycka, Izabela Młyńska -
PUNKT KONSULTACYJNY W KINIE "ŚWIT" 2014-06-11
W związku z inicjatywą corocznego Ogólnopolskiego Głosu Profilaktyki, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna organizuje dnia 14.06.2014r. punkt konsultacyjny. Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w happeningu i programach artystycznych pod hasłem przewodnim "Profilaktyka a Ty" oraz konsultacji z pracownikami poradni w Kinie "Świt" w godzinach od 17.00 do 20.00.
-
ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE W OSIW 2014-06-03
Od stycznia do marca 2014 roku już po raz drugi realizowane były zajęcia profilaktyczne w ramach „Akademii Ochrony przed Przemocą” z młodzieżą gimnazjalną Niepublicznego Gimnazjum Kształcenia Zawodowego „Profesja”. Tematyką cyklu sześciu spotkań były różne formy przemocy, z jakimi mogą się spotkać na co dzień uczniowie (przemoc w rodzinie, przemoc rówieśnicza, komercyjne wykorzystywanie seksualne).
Spotkania odbywały się raz w tygodniu, w świetlicy internatu w grupie 10-15 osobowej. Warsztaty podzielone były na sześć modułów: Przemoc rówieśnicza, Przemoc w rodzinie, ”Sponsoring”, ”Dowód miłości”, Handel dziećmi, Telefon zaufania. Poprzez udział w zajęciach młodzież mogła poznać metody przeciwdziałania przemocy i wykorzystywania. Zajęcia łączyły elementy wykładu na dany temat oraz warsztatu. Prowadzone były metodami aktywnymi. Wykorzystana w nich została historia młodej osoby, która zetknęła się z przemocą. Uczestniczki dowiedziały się, jak należy reagować na agresję oraz poznały źródła, za pomocą których ofiary przemocy mogą uzyskać pomoc. Zajęcia miały pokazać słuchaczkom konsekwencje braku reakcji na przemoc oraz zachęcać do dyskusji, dzielenia się na forum grupy swoimi doświadczeniami w ramach omawianego tematu.
Uczestniczki warsztatów wyrażają pozytywne opinie oraz chęć uczestnictwa w tego typu spotkaniach. Twierdzą, iż dzięki przeprowadzonym spotkaniom uświadomiły sobie, jak ważne jest dostrzeganie wszelkich przejawów agresji i przemocy oraz reagowanie na krzywdę innych.
Opracowała Edyta Karbowińska