12:28 9 September 2020 r., imieniny: Sergiusza, Piotra, ¦cibora

Liczba odwiedzin: 10640

Informacje

  • PODSUMOWANIE I EDYCJI SZKOŁY DLA RODZICÓW NASTOLATKÓW 2014-04-17

    Dnia 10.04.2014r. w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Zwoleniu odbyło się uroczyste zakończenie pierwszej edycji kursu uwzględniającego problemy wieku dorastania pt. „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały”. Uczestnikami cyklu 10 spotkań warsztatowych były osoby pełniące funkcję zastępczych opiekunów prawnych. Warsztaty zorganizowano we współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Zwoleniu. W spotkaniu wzięły udział panie: p. Barbara Śliwa - Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Zwoleniu i p. Ewa Kraczkowska - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu. 
    Główny cel szkolenia stanowi wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowania więzi opartych na wzajemnym szacunku.
    Podczas uroczystości padło wiele ciepłych słów pod adresem pań prowadzących kurs Olgi Jakubowskiej – psychologa i Joanny Zubrzyckiej – pedagoga. Prowadzące zostały uhonorowane przez Kierownika PCPR w Zwoleniu, p. Barbarę Śliwę, zaszczytnym tytułem  „Nauczyciel przyjazny rodzinie” oraz obdarowane przez uczestników kwiatami. Nie zabrakło także słów uznania dla pani Darii Ciechanowskiej, pracownika PCPR, która była współodpowiedzialna za organizację i przebieg szkolenia. Każdy z kursantów otrzymał zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu.

    Przygotowanie: J. Zubrzycka, O. Jakubowska

  • PODSUMOWANIE WARSZTATÓW "SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW" 2014-04-03

    Dobiegła końca kolejna edycja warsztatów „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, realizowanych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu. Zajęcia w wymiarze 30 godzin prowadzone były jeden raz w tygodniu (w środy),  w okresie od 15.01.2014 do 26.03.2014r., przez pedagoga Izabelę Młyńską i psychologa Magdalenę Michałowską-Kmiecik. Każdy uczestnik otrzymał zaświadczenie o ukończeniu powyższego kursu.
    Uczestniczący w zajęciach warsztatowych rodzice, opiekunowie, nauczyciele w ciągu niespełna trzech miesięcy poszerzyli swe umiejętności wychowawcze z zakresu: wyznaczania dziecku granic, ustalania zasad, sposobów radzenia sobie z uczuciami, zachęcania dzieci do współpracy i samodzielności, kar i konsekwencji, uwalniania dzieci od grania ról, umiejętnego chwalenie dzieci.  Celem zajęć było zdobycie wiedzy, umiejętności, a także wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytania, jak radzić sobie w codziennych kontaktach z dziećmi, co w rezultacie ma przełożyć się budowanie więzi z dzieckiem w oparciu o dialog i wzajemne zrozumienie.
     
    Na zakończenie zajęć została przeprowadzona wśród uczestników ewaluacja w formie ankiety. Analiza ankiet wskazała jednoznacznie, że zarówno sposób prowadzenia zajęć, jak również poruszane na kursie zagadnienia były bardzo przydatne. Uczestnicy cenią sobie praktyczne wskazówki, nową wiedzę i umiejętności, które mogą teraz i w przyszłości wykorzystać w relacjach z dziećmi. Rodzice wyrazili również chęć dalszej współpracy z Poradnią (np. uczestnictwo w zajęciach doskonalących inne aspekty wychowawcze).
    W ramach realizowanego projektu zaplanowano przeprowadzenie w czerwcu grupy wsparcia z udziałem absolwentów powyższego kursu, z tematyką zgodną z ich oczekiwaniami.
    Zapraszamy do uczestnictwa w kolejnych edycjach warsztatów umiejętności wychowawczych: „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”.
    Przygotowanie: M. Michałowska-Kmiecik, I. Młyńska

  • PODSUMOWANIE WARSZTATÓW DLA RODZICÓW "BEZ KLAPSA - JAK Z MIŁOŚCIĄ I SZACUNKIEM WYZNACZAĆ DZIECKU GRANICE" 2014-01-20


    Od października do grudnia 2013 roku Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu rozpoczęła nowy cykl spotkań warsztatowych dla rodziców na temat wychowania bez klapsa. Celem zajęć jest podniesienie poziomu umiejętności wychowawczych rodziców oraz świadomości poczucia sprawczości w wychowaniu własnego dziecka. Grupą odbiorczą są rodzice dzieci w wieku 0-6 lat. Z uwagi na duże zainteresowanie zostały utworzone dwie grupy warsztatowe. I-wsza grupa została utworzona w Publicznym Przedszkolu w Kazanowie i tam też odbywały się spotkania. Natomiast zajęcia  II-giej grupy odbywały się na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu. Warsztaty prowadziły Edyta Karbowińska i Magdalena Michałowska-Kmiecik.
     
    Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne:
    1. „Nie” dla klapsa - dlaczego „nie” dla klapsa? Próbując odpowiedzieć na tak postawione pytanie, uczestnicy będą mogli przyjrzeć się motywom, które inni kierują, gdy stosują tę metodę wychowawczą, a także przyjąć perspektywę dziecka, które doświadcza takiego sposobu wychowywania.
    2. Uczucia – uczestnicy będą zajmować się obszarem uczuć, pod wpływem których stosują klapsy jako metodę wychowawczą. Będą poszukiwać sposobów na rozpoznawanie uczuć w sobie, w innych oraz radzenia sobie z nimi w sytuacjach trudnych.
    3. Zamiast klapsa - uczestnicy będą poszukiwać, uczyć się i ćwiczyć inne niż klaps sposoby postępowania z dzieckiem, które zachęcą je do współpracy i nauczą ponosić konsekwencje swojego zachowania.
     
    Jakie korzyści wynoszą rodzice uczestniczący w warsztatach?
    - zwiększenie rozumienia powodów swoich dotychczasowych zachowań w relacji z dzieckiem;
    - zwiększenie wiedzy na temat konsekwencji stosowania klapsów i innych niekonstruktywnych metod wobec dziecka;
    - wzrost umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji u siebie i u innych;
    - poznanie sposobów radzenia sobie z własnymi  uczuciami i myślami w sytuacjach trudnych; 
    - poznanie alternatywnych metod służących zachęcaniu dziecka do współpracy i wyznaczaniu mu granic;
    - ćwiczenie nowych, sprzyjających dziecku wzorców zachowań;
    - zmniejszenie poczucia bezradności i bezsilności w sytuacjach trudnych oraz wzrost poczucia kompetencji jako rodzica;
    - wsparcie i możliwość skorzystania z doświadczeń innych rodziców.
     
    Zajęcia prowadzone były metodami aktywnymi: ćwiczenia w parach, w podgrupach, odgrywanie scenek, wypowiedzi na forum grupy, burze mózgów. Uczestnicy przygotowywali  prace domowe oraz wymieniali osobiste doświadczenia podczas ćwiczeń.
    Do pozyskania informacji zwrotnej nt. warsztatów stworzono narzędzie w postaci prostej ankiety ewaluacyjnej, którą uczestnicy wypełnili po ostatnich zajęciach.
     
    Wnioski i spostrzeżenia
    1. Uczestnicy wysoko ocenili merytoryczny zakres przekazywanych treści oraz przydatność zdobytych wiadomości i umiejętności, w pięciostopniowej skali.
     
    2. Chętnie nadal poszerzaliby swoje wychowawcze kompetencje, wskazując obszar zainteresowań (kary i konsekwencje, pochwały).
     
    3. Charakter uwag, wyrażonych w ankiecie i w czasie rozmów z prowadzącymi wskazuje, że rodzice po zakończeniu warsztatów chętnie kontynuowaliby spotkania w formie grupy wsparcia.
     
    Dziękujemy uczestniczkom za miłe słowa i podziękowania.
     
     
    Opracowała: Edyta Karbowińska, Magdalena Michałowska-Kmiecik
     

  • KONFERENCJA NA TEMAT: "INTEGRACJA SENSORYCZNA - NOWA FORMA TERAPII" 2014-01-11

    12 grudnia 2013 roku Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna zorganizowała konferencję na temat: „Integracja Sensoryczna - nowa forma terapii”. Podczas konferencji  zaprezentowana została nowa sala do zajęć integracji sensorycznej. W spotkaniu brali udział: Pan Waldemar Urbański - Starosta Zwoleński, Pan Arkadiusz Sulima - Wicestrosta, Pan Stefan Bernaciak – Etatowy Członek Zarządu Powiatu, Pan Jan Nowakowski - Sekretarz Urzędu Miasta i Gminy Zwoleń, Pan Norbert Barszczewski - Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących w Radomiu, Pani Marlena Podlasińska - terapeuta ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących w Radomiu, dyrektorzy przedszkoli, szkół, placówek i instytucji działających na rzecz dzieci i rodziny  oraz rodzice dzieci niepełnosprawnych, korzystających z pomocy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu.
    Wszystkich przybyłych gości powitała Pani Ewa Kraczkowska - Dyrektor Poradni. Pani Dyrektor skierowała serdeczne podziękowania na ręce przedstawicieli: Urzędu Miejskiego, Starostwa Powiatowego, wszystkich darczyńców oraz Fundacji Rosa za wsparcie finansowe w realizacji projektu dla naszej placówki. Następnie Pan Waldemar Urbański, Starosta Zwoleński, w swej wypowiedzi bardzo pozytywnie odniósł się do starań podejmowanych przez pracowników Poradni w kierunku pozyskania dofinansowania do sprzętu terapeutycznego i utworzenia sali terapeutycznej, a także innych działań, które wpływają na podnoszenie jakości pracy poradni oraz świadczonych przez placówkę usług.
    Zagadnienia związane z zakresem działania sali do ćwiczeń integracji sensorycznej przedstawiła Pani Edyta Karbowińska - pedagog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu. Omówiła także główne założenia metody Integracji Sensorycznej. Pani Edyta zapoznała zebranych gości z realizowanym przez Fundację Rosa projektem „Doświadczenie Świata”, dzięki któremu udało się utworzyć nową salę terapeutyczną w Poradni. Przedstawiła też etapy realizacji projektu. Uczestnicy konferencji otrzymali ulotki na temat programów prowadzonych przez Fundację Rosa.
    Następnie głos zabrali specjaliści ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących w Radomiu. Pani Marlena Podlasińska, która od 11 lat prowadzi terapię metodą integracji sensorycznej, podzieliła się swoimi doświadczeniami oraz przekazała wiele wskazówek mających praktyczne zastosowanie w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Dyrektor Ośrodka Pan Norbert Barszczewski  przedstawił funkcjonowanie radomskiej placówki.
    W podsumowaniu konferencji Pani Izabela Młyńska, bardzo serdecznie podziękowała wszystkim przybyłym gościom, uczestnikom konferencji oraz zaprosiła wszystkich do obejrzenia Sali Integracji Sensorycznej.
    Uroczystość zakończyło spotkanie przy kawie i herbacie oraz ciastkach przygotowanych przez uczniów Ośrodka Szkolenia i Wychowania w Zwoleniu.
    Organizatorzy konferencji składają serdeczne podziękowania Starostwu Powiatowemu za wsparcie finansowe, Ośrodkowi Szkolenia i Wychowania w Zwoleniu za udostępnienie lokalu, sprzętu multimedialnego i przygotowanie poczęstunku oraz Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących w Radomiu za wsparcie merytoryczne i udział w konferencji.
    Edyta Karbowińska-pedagog
     

  • OTWARCIE SALI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ 2013-11-15

    W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu została utworzona nowa sala do Zajęć Integracji Sensorycznej. Sala ta powstała dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Rosa, w ramach projektu „Doświadczenie Świata”. Starania w pozyskaniu środków na wyposażenie pokoju poczyniła Edyta Karbowińska, pedagog PPP Zwoleń. Jest to pierwsze tego typu pomieszczenie w powiecie zwoleńskim. Dzięki temu dzieci z całego powiatu będą miały lepszy dostęp do nowoczesnych form terapii. Już 4 listopada został zamontowany sprzęt do zajęć specjalistycznych. W nowo powstałej sali znajdują się platformy podwieszane, deskorolki, hamak, deska rotacyjna, batut z poręczą.
    Metoda integracji sensorycznej jest nowoczesną i skuteczną formą diagnozy i terapii dzieci, a pozyskanie specjalistycznego sprzętu jest ogromną szansą na lepszą i efektywniejszą pomoc. Integracja Sensoryczna to proces, który pomaga w organizacji wrażeń, docierających poprzez poszczególne zmysły, do mózgu człowieka. Dane te, za pośrednictwem układu nerwowego są zbierane, rozpoznawane, segregowane,  interpretowane oraz integrowane ze sobą, by mogły być użyte w celowym działaniu. Jeśli natomiast proces ten zostaje zakłócony wówczas dziecko może mieć problemy z koncentracją uwagi, nauką pisania i czytania, koordynacją ruchową czy nadpobudliwością.
    Z chwilą zdiagnozowania u dziecka zaburzeń procesów integracji sensorycznej zalecana jest terapia. Celem terapii jest dostarczenie dziecku, poprzez odpowiednio dobrane przez terapeutę ćwiczenia, kontrolowanej ilości bodźców zmysłowych.
    Zajęcia integracji sensorycznej w większości mają charakter aktywności ruchowej, która nakierowana jest na stymulację zmysłów. Są dostosowane do poziomu rozwojowego dziecka i mają postać "naukowej zabawy". Terapia jest dla dziecka przyjemnością. Jest to także ciężka praca, nastawiona na osiągnięcie sukcesu, który prawdopodobnie byłby niemożliwy w całkowicie spontanicznej zabawie. Powyższe cele realizowane są z wykorzystaniem różnorodnych przyrządów i pomocy terapeutycznych, takich jak: platformy podwieszane, huśtawki, równoważnie, hamak antygrawitacyjny czy deskorolki.
    Z chwilą powstania sali  rozpoczęły się pierwsze zajęcia  z dziećmi, które potrzebują tego typu terapii.
    Wrocławska Fundacja Rosa to od lat jedna z najważniejszych organizacji pożytku publicznego, działających w Polsce. Aktywna przede wszystkim w obszarach zdrowia i edukacji, pomogła już tysiącom polskich dzieci. Jej działania prozdrowotne przysłużyły się także do podniesienia świadomości osób dorosłych o roli badań profilaktycznych w leczeniu raka. Fundusze, które otrzymuje w ramach corocznej akcji przekazywania 1% podatków na cele charytatywne, przeznacza na wspomaganie potrzebujących – szczególnie dzieci i młodzieży – w dwóch obszarach: zdrowia i edukacji. We wrześniu 2011 roku Fundacja Rosa dołączyła do grona organizacji zrzeszonych w Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych. Główną ideą Fundacji jest pomoc tym, którzy nie mogą pomóc sobie sami – przede wszystkim dzieciom niepełnosprawnym i wymagającym terapii, młodzieży potrzebującej wsparcia w edukacji, pacjentom dziecięcych oddziałów szpitalnych.

    Wyrażamy serdeczne podziękowanie Fundacji Rosa oraz wszystkim biorącym udział w zbiórce środków na utworzenie sali integracji sensorycznej, za wsparcie udzielone dzieciom objętym pomocą naszej placówki.
     

    Edyta Karbowińska-pedagog
     
    W tekście wykorzystano informacje zawarte w:
    P. Godzin Emmons, L. McKendry Anderson „Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej"
     

Aktualności

  1. 2020-09-08

    PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA
    W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU
    W CZASIE EPIDEMII COVID – 19
    obowiązujące od 1 września 2020 r.
     

    więcej
  2. 2020-05-26

    PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA DOTYCZĄCE BEZPOŚREDNIEJ PRACY Z KLIENTEM W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE EPIDEMII
    (AKTUALIZACJA)

    więcej
  3. 2020-05-06

    PROCEDURY BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU

       OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE EPIDEMII COVID - 19

    więcej
przejdź do Aktualności

Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
w Zwoleniu

ul. Kościuszki 39
26-700 Zwoleń

tel. 48 676 26 13
fax 48 676 26 13

e-mail: poradnia@zwolenpowiat.pl

Biuletyn Informacji Publicznej