Informacje
-
Warsztat szkoleniowy „Dialog Motywujący jako forma pomocy psychologicznej” 2017-03-15
Dnia 2 marca 2017 roku w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu odbył się warsztat szkoleniowy: „Dialog Motywujący jako forma pomocy psychologicznej” w wymiarze czasu: 8 godzin dydaktycznych. Zajęcia prowadziła Pani Weronika Rudzińska - trener, pedagog, terapeuta, a także specjalista terapii uzależnień. W szkoleniu wzięli udział pracownicy pedagogiczni PPP w Zwoleniu oraz chętni pedagodzy szkolni z terenu powiatu zwoleńskiego.
Program szkolenia:
I. Podstawowe założenia i metody- terminologia.
1. Definicja Dialogu Motywującego i filozofia dialogu.
2. Budowanie motywacji
3. Zasady dialogu motywującego.
4. Fazy zmiany (Prochaska i Diclemente).
II. Trening umiejętności- warsztat:
1. Metody (odzwierciedlanie, pytania otwarte, dowartościowanie, podsumowania)
2. Zasady (empatyczne reagowanie, rozwijanie rozbieżności, opór, wspieranie sprawczości).
3. Język zmiany (wspieranie).
Dialog Motywujący jest metodą rozmowy służącą do wydobywania z rozmówcy jego wewnętrznej motywacji do wprowadzenia zmian w życiu. Opiera się na empatycznym rozumieniu perspektywy rozmówcy, szanowaniu i wzmacnianiu poczucia autonomii, wydobywaniu argumentów za wprowadzeniem zmiany od samego klienta. Rozmowa prowadzona w duchu Dialogu Motywującego oparta jest na trzech podstawowych zasadach:- Współpracy – partnerstwie między rozmówcami opartym o rozumienie perspektywy i doświadczenia pacjenta.- Wydobywania od pacjenta własnych pomysłów i rozwiązań problemów.- Podkreślania autonomii pacjenta – to w rozmówcy tkwi możliwość wprowadzenia zmiany.Uczestnicy szkolenia poznali zasady i metody prowadzenia dialogu motywującego, zdobyli umiejętności wydobywania i wzmacniania wewnętrznej motywacji do zmiany zachowań oraz mieli okazję do omówienia sposobów własnej pracy z Klientem.
Pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu składają serdeczne podziękowania Panu Waldemarowi Urbańskiemu Staroście Zwoleńskiemu oraz Zarządowi Powiatu Zwoleńskiego za sfinansowanie szkolenia.
Opracowanie:
Izabela Młyńska
PPP Zwoleń -
Wczesne wspomaganie rozwoju przed diagnozą 2017-01-24
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 3 lutego 2009r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
(Dz. U. z 2009r. Nr 23, poz. 133)
Co zrobić, by dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania?
Jeśli Rodzic jest zaniepokojony rozwojem swojego dziecka, obserwuje niepokojące sygnały w zachowaniu malucha, równolegle z wizytą u lekarza pediatry powinien zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej w swoim mieście lub gminie. Zatrudnieni tam specjaliści dokonają obserwacji i zdiagnozują dziecko pod kątem jego rozwoju psychomotorycznego oraz dokonają szczegółowej diagnozy funkcjonalnej. Na podstawie wyników tych badań poradnia wydaje stosowną opinię i kwalifikuje (lub nie, jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo) dziecko do zajęć w ramach wczesnego wspomagania.
Aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju, musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Gdzie można uzyskać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju jest wydawana przez zespoły orzekające działające w publicznych oraz niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych. Należy się udać do poradni właściwej dla miejsca zameldowania lub – jeżeli dziecko jest zameldowane w miejscu innym niż chodzi do przedszkola – do poradni, która opiekuje się danym żłobkiem, przedszkolem. Pracownicy tych placówek poinformują co jest potrzebne, by starać się o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Jakie dokumenty są wymagane, aby dziecko otrzymało opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
Aby zespół orzekający działający w danej poradni mógł rozpatrzyć, czy zachodzi potrzeba wydania ww. opinii, dziecko musi mieć wykonane badania psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczne. Zostaną one wykonane w poradni psychologiczno-pedagogicznej (w poradni publicznej – nieodpłatnie)
Dodatkowo Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka muszą dostarczyć do poradni następujące dokumenty:
• zaświadczenie lekarskie na specjalnym druku (odpowiedni druk otrzymają w poradni),
•opinię przedszkola, jeśli dziecko uczęszcza do niego,
•wniosek rodziców o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
Dodatkowe informacje:
- Wcześniejsze uzyskanie przez dziecko orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego organizowanego w przedszkolu nie wyklucza możliwości korzystania z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
- Wczesne wspomaganie obejmuje dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia przez nie edukacji szkolnej.
-Wszelka pomoc udzielana przez Zespoły Wczesnego Wspomagania Rozwoju w porani psychologiczno-pedagogicznej i publicznych szkołach jest bezpłatna.
PO DIAGNOZIE
Z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka rodzic powinien zgłosić się do wybranej placówki, która prowadzi zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju specjalizuje się w pracy z małym dzieckiem z daną niepełnosprawnością.
Zespoły Wczesnego Wspomagania Rozwoju
W skład Zespołów wchodzą terapeuci o różnej specjalności, przygotowani do pracy z małym dzieckiem. W zależności od niepełnosprawności dziecka są to: logopedzi (surdologopedzi, neurologopedzi), pedagodzy specjalni (olinofrenopedagodzy – zajmują się dziećmi upośledzonymi umysłowo, tyflopedagodzy – pracują z dziećmi słabowidzącymi i niewidomymi, surdopedagodzy – zajmują się dziećmi z wadą słuchu), rehabilitanci ruchowi, terapeuci Integracji Sensorycznej, terapeuci widzenia, orientacji przestrzennej i inni. Po dokonaniu wielospecjalistycznej diagnozy, sporządzony jest indywidualny program terapeutyczny, który jest podstawą dalszych oddziaływań terapeutycznych.
Każdy z Zespołów dysponuje specjalistycznymi gabinetami, salami terapeutycznymi i rehabilitacyjnymi, odpowiednio dostosowanymi do potrzeb małych podopiecznych. Są one wyposażone w potrzebny sprzęt i pomoce dydaktyczne. Zespoły przygotowują bogatą ofertę zajęć dla dzieci i ich rodziców, co pozwala na coraz lepsze wpieranie rozwoju zgłaszających się do nich po pomoc dzieci niepełnosprawnych.
Opracowała Ewa Kraczkowska -
„Pomoc psychologiczna dziecku i jego rodzinie” - podsumowanie szkolenia 2016-12-15
8 grudnia 2016 roku odbyło się specjalistyczne szkolenie I stopnia nt. „Pomoc psychologiczna dziecku z mutyzmem wybiórczym i jego rodzinie”, zorganizowana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Zwoleniu. Organizacja tego przedsięwzięcia była możliwa dzięki finansowemu wsparciu ze strony Starostwa Powiatowego w Zwoleniu. Zaproszenie do przeprowadzenia szkolenia przyjęła p. Barbara Ołdakowska-Żyłka z Poradni Terapii Mutyzmu „Mówię” z Warszawy – pedagog, terapeuta z bogatym doświadczeniem w pracy z dziećmi z mutyzmem wybiórczym oraz z ich rodzinami.Podczas zajęć, skierowanych głównie do logopedów, pedagogów i psychologów, uczestnicy mieli okazję usystematyzować i pogłębić swoją wiedzę z zakresu diagnozy mutyzmu oraz zasad efektywnej pomocy i interwencji. Omówiono mity narosłe wokół problematyki dziecka z mutyzmem oraz przybliżono uczestnikom optymalne strategie uczenia dzieci z mutyzmem wybiórczym.Zajęcia sprzyjały dyskusji i wymianie doświadczeń wśród uczestników spotkania, były wzbogacone o ciekawe treści wizualne. Uczestnicy zadeklarowali chęć uczestnictwa w drugim stopniu szkolenia z powyższej tematyki.Opracowała Olga Jakubowska -
Spotkanie ewaluacyjne zajęć warsztatowych Szkoła dla Rodziców i Wychowawców 2016-10-28
12 października 2016 r. w PPP odbyło się planowane spotkanie ewaluacyjne dla rodziców biorących udział w warsztatach Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, które trwały na przełomie października i grudnia 2015 roku.
W trakcie spotkania rodzice wypełnili m.in. ankietę ewaluacji odroczonej na temat wdrażania nabytych umiejętności uzyskanych w trakcie prowadzonych zajęć.
Podczas spotkania, poprowadzonego przez pedagoga – Edytę Karbowińską i psychologa – Olgę Jakubowską, została zaprezentowana także metoda Treningu Pewności Siebie oraz przykładowe ćwiczenia dla dzieci dotyczące asertywnych sposobów obrony przed agresją. Rodzice poznali zasady asertywności, umiejętności pozytywnego dowartościowania dziecka i uczenia go samodzielności. -
Podsumowanie szkolenia "Zrób to sam - lokalnie, legalnie" 30.09-01.10.2016 r. 2016-10-07
„Zrób to sam – lokalnie, legalnie”. Podsumowanie szkolenia 30.09-01.10.2016r.
W dniach 30 września i 1 października br. odbyło się szkolenie w ramach projektu „Zrób to sam – lokalnie, legalnie. Ukryta niepełnosprawność społeczna czyli Zespół Aspergera i zaburzenia pokrewne” zorganizowane na terenie Zespołu Szkół Rolniczo-Technicznych w Zwoleniu (dzięki przychylności i wsparciu Dyrekcji tego nowoczesnego kompleksu). Inicjatywę zorganizowania szkolenia podjęli pracownicy PP-P w Zwoleniu, panie Magdalena Michałowska-Kmiecik i Olga Jakubowska.
Motywem podjęcia przez naszą placówkę tego działania jest obserwowany corocznie wzrost zgłoszeń do naszej Poradni dzieci z rozpoznaniem Zespołu Aspergera i innych zaburzeń rozwojowych. Wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska lokalnego, pracownicy Poradni zorganizowali szkolenie z zakresu niepełnosprawności społecznej. Tematyka szkolenia oscylowała wokół zagadnień związanych z aspektami funkcjonowania osób z autyzmem i Zespołem Aspergera w zakresie organizowania edukacji, terapii, oddziaływań pomocowych i szeroko pojętej rehabilitacji społecznej.
Zaproszenie do przeprowadzenia dwudniowych zajęć przyjęli przedstawiciele Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „NIE-GRZECZNE DZIECI” z Warszawy – panie Ilona Rzemieniuk i Katarzyna Tadeusiak-Jeznach. Wśród 30 uczestników szkolenia, znaleźli się rodzice, nauczyciele, specjaliści, przedstawiciele pomocy społecznej. W związku z dużym zainteresowaniem społeczności lokalnej, w listopadzie 2016r. planowany jest kolejny termin szkolenia z powyższego tematu.