-
Życzenia Świąteczne !!!
2019-12-09
Radosnych i spokojnych
Świąt Bożego Narodzenia.
Sukcesów w pracy i wytrwałości
w realizacji planów.
Nowy Rok niech przyniesie pełno radosnych chwil,
i spełni najskrytsze marzenia.
Życzą Dyrektor i Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu
-
Spotkanie Sieci Współpracy Pedagogów i Specjalistów
2019-06-19
W dniu 13 czerwca 2019 r. w naszej Poradni odbyło się kolejne spotkanie pedagogów i specjalistów szkolnych w ramach Sieci Współpracy. Cieszymy się, że swoją obecnością zaszczycili nas przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Zwoleniu i Urzędów Gmin w Tczowie i Kazanowie: Pani Anna Kusyk - Przewodnicząca GKRPA w Zwoleniu, Pan Arkadiusz Baran - Wójt Gminy Tczów i Pani Anna Malec - Przewodnicząca GKRPA w Kazanowie.
Podczas spotkania Izabela Młyńska Dyrektor PPP w Zwoleniu podkreśliła potrzebę podjęcia wspólnych działań na rzecz profilaktyki, stworzenie szerszej sieci współpracy Poradni, władz samorządowych, GKRPA, szkół, policji i innych instytucji zajmujących się profilaktyką.
Joanna Zubrzycka - Pedagog z PPP w Zwoleniu omówiła rekomendowane programy profilaktyczne, znajdujące się w ofercie Poradni oraz przypomniała, jakimi programami już dysponują szkoły na terenie naszego powiatu.
W ramach dzielenia się dobrymi praktykami - Pani Magda Wiączek pedagog szkolny z PSP w Paciorkowej Woli przedstawiła efekty realizowanego po raz pierwszy na naszym terenie programu Unplugged. Swoimi spostrzeżeniami dzielili się także realizatorzy programu ze szkół w Baryczy, Sycynie, Policznie i Łaguszowie. Realizatorzy programu z Gminy Zwoleń skierowali podziękowania do Pani Anny Kusyk z GKRPA za zapewnienie pomocy edukacyjnych (zeszytów ćwiczeń) dla uczniów. Uczestnicy doszli do wniosku, że potrzebne jest kolejne spotkanie w szerszym gronie, z udziałem Władz Samorządowych, Dyrektorów Szkół, członków GKRPA, Policji i innych instytucji w celu wypracowania skoordynowanych działań na rzecz profilaktyki na terenie naszego Powiatu w nowym roku szkolnym 2019/2020.
Na zakończenie Izabela Młyńska – Dyrektor PP-P w Zwoleniu podkreśliła, że współpraca ze szkołami i innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny (np. Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej w Zwoleniu, PCPR w Zwoleniu, KPP w Zwoleniu, Biblioteka Pedagogiczna w Radomiu Filia w Zwoleniu, Międzypowiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Radomiu z siedzibą w Iłży) z roku na rok układa się coraz lepiej. Większość placówek w szerokim zakresie korzysta z Oferty Poradni, która co roku jest analizowana i modyfikowana zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami klientów. Kadra Poradni systematycznie podnosi swoje kwalifikacje, zdobywa uprawnienia instruktorskie i trenerskie do szkolenia nauczycieli. Placówka jest otwarta na współpracę z innymi instytucjami, fundacjami, a Pracownicy chętnie dzielą się dobrymi praktykami.
Opracowanie: I. Młyńska, J. Zubrzycka
-
Spotkanie w ramach Sieci Współpracy Pedagogów i Specjalistów Szkolnych „Dobra Współpraca” w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
2019-06-11
W dniu 25.04.2019r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu odbyło się kolejne spotkanie pedagogów szkolnych i specjalistów w ramach Sieci Współpracy „Dobra Współpraca”, podczas którego gościliśmy pedagogów – terapeutów z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Puławach. W ramach dobrych praktyk i dzielenia się wiedzą przedstawili oni zebranym zasady funkcjonowania MOS, omówili zachowania trudne wśród młodzieży oraz sposoby reagowania, przybliżyli procedury kierowania do tego typu placówek w świetle aktualnych przepisów prawa oświatowego.
Uczestnicy spotkania aktywnie włączyli się w dyskusję, zadawali pytania, mogli skorzystać z indywidualnych porad w celu rozwiązania nurtujących ich problemów związanych z zachowaniami problemowymi wśród dzieci i młodzieży.
Prowadzące spotkanie: Izabela Młyńska – Dyrektor PPP w Zwoleniu i Joanna Zubrzycka – Pedagog – przeprowadziły ankietę dotyczącą współpracy PPP w Zwoleniu ze szkołami oraz poddały analizie aktualną ofertę w zakresie doboru tematów warsztatów i prelekcji, zgodnie z zapotrzebowaniem placówek.
Organizatorzy dziękują zaproszonym Gościom: Pani Justynie Rokicie, Pani Karolinie Płaczkowskiej, Panu Ryszardowi Rusek, Panu Jarosławowi Klamannowi.
Izabela Młyńska, Joanna Zubrzycka
-
„O profilaktyce słów kilka” - zintegrowane działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w szkołach w Powiecie Zwoleńskim w roku 2018/2019
2019-06-06
Rok 2018 rok zaobfitował szeregiem działań profilaktycznych prowadzonych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
Na początku października odbyła się konferencja dotycząca długofalowego programu wczesnej profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Podczas spotkania zaprezentowano sposoby i efekty realizacji projektu na terenie województwa mazowieckiego. Konferencję zorganizowano pod hasłem „Falochron - program wczesnej profilaktyki zachowań ryzykownych. Podsumowanie działań. Przykłady dobrych praktyk”.
Program „Falochron” to wzmocnienie i wsparcie dla młodego człowieka w trudnym dla niego etapie rozwojowym – wieku adolescencji. W województwie mazowieckim do projektu przystąpiło 20 szkół. Osiem z nich zaprezentowało swoje szkolne „Falochrony” podczas konferencji w Zwoleniu. Każda ze szkół w swojej prezentacji pokazywała ogrom pracy włożonej przez nauczycieli i specjalistów w realizację założeń programu. Widać było również, z jak wieloma instytucjami każda z placówek współpracuje na rzecz profilaktyki oraz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. W czasie spotkania wyłoniono najlepszy „Falochron” z terenu województwa mazowieckiego. Ten zaszczytny tytuł zdobył Szkolny Falochron „Betonowa Zapora” przygotowany przez Zespół Placówek Oświatowych w Kazanowie. Wyróżnienie otrzymał Falochron „Drogowskaz” Publicznej Szkoły Podstawowej w Łaguszowie.
Nagrodzone „Falochrony” zostały zaprezentowane podczas ogólnopolskiej konferencji podsumowującej w Dąbrowie Górniczej w dniach 24-25 listopada 2018 roku.
Kolejnym nowatorskim działaniem była realizacja Programu Wzmacniania Rodzin we współpracy z Zespołem Placówek Oświatowych w Tczowie. Program Wzmacniania Rodziny (PWR) jest oparty na strategii edukacyjnej skierowanej do dzieci i ich rodziców, w ramach której każda z grup nabywa umiejętności życiowe i prospołeczne, a dorośli dodatkowo umiejętności wychowawcze, które w konsekwencji mają prowadzić do ograniczenia zachowań problemowych podejmowanych przez dzieci i młodzież. W programie udział brały nastolatki w wieku 10-14 lat i ich rodzice.
Program był realizowany w dwóch zasadniczych cyklach – sesje podstawowe i przypominające, prowadzony metodą warsztatową w formie sesji dla rodziców, sesji dla młodzieży i sesji rodzinnych. Sesje dla rodziców i młodzieży odbywały się równolegle w tym samym czasie. Po ich zakończeniu rodziny wspólnie uczestniczyły w sesji rodzinnej. Nieocenionym i najważniejszym elementem programu była wspólna praca rodziców i dzieci poprzez gry i zabawy oraz kierowaną dyskusję. Po przeprowadzonej ewaluacji rodzice i nastolatki wyrazili swoje opinie na temat programu. Wszyscy uczestnicy byli bardzo zadowoleni z udziału, z realizowanych treści oraz sposobu prowadzenia warsztatów
Edukatorkami rodzinnymi były panie: Joanna Zubrzycka, Ilona Sobieraj i Edyta Karbowińska.
Listopad przyniósł kolejne wyzwania. Pierwszy raz w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, we współpracy z Gminną Komisją Rozwiazywania Problemów Alkoholowych, przeprowadzono szkolenie dla realizatorów rekomendowanego programu „Unplugged”.
Nauczyciele zapoznali się ze strukturą programu: 12 lekcji dla uczniów, koncentrujących się na umiejętnościach życiowych, przekonaniach normatywnych i wiedzy o substancjach psychoaktywnych oraz zajęć dla rodziców, podczas których zdobywają oni wiedzę na temat kwestii psychologicznych i społecznych związanych z dojrzewaniem, narkotyków, używania substancji psychoaktywnych, jako elementów eksperymentalnych zachowań ryzykownych młodzieży, wpływu i roli rodziny na nastolatka w okresie dojrzewania.
3 grudnia w Zwoleniu odbyła się niezwykle ważna konferencja, zorganizowana pod hasłem: „Autyzm – wyzwanie współczesnej rodziny”. Rodziców i specjalistów pracujących z dziećmi z autyzmem do poszerzania wiedzy pod okiem eksperta i wymiany doświadczeń zaprosiła Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu we współpracy z Fundacją Follow Me.
Styczeń przyniósł realizację programu „Golden Five”, którego celem jest stworzenie modelu nauczania i wychowania wspomagającego osiągnięcia szkolne i rozwój osobisty uczniów, zwłaszcza zagrożonych wykluczeniem.
Dlaczego „Golden Five” czyli Złota Piątka?
Na podstawie obszernej literatury przedmiotu, w tym wyników badań dotyczących potrzeb oraz funkcjonowania wczesnych nastolatków na II etapie edukacyjnym, wyodrębniono pięć kluczowych „złotych obszarów" (zasad), które decydują o motywacji uczniów do nauki, ich postawach wobec szkoły i klimacie społecznym:
Obszar 1: Zarządzanie klasą - tworzenie w klasie atmosfery sprzyjającej koncentracji (skupieniu) i pracy; zwiększanie motywacji uczniów do uczenia się; kształtowanie prospołecznych postaw uczniów i rozwijanie pozytywnego systemu wartości w klasie.
Obszar 2: Budowanie relacji - stworzenie pozytywnych i bezpiecznych relacji nauczyciel-uczeń, opartych na wzajemnym szacunku i zaangażowaniu obydwu stron.
Obszar 3: Klimat społeczny - stworzenie w klasie klimatu społecznego zapewniającego koncentrację na nauce, motywację, pozytywne poczucie własnej wartości oraz dobre relacje.
Obszar 4: Nauczanie zindywidualizowane - zwiększenie edukacyjnych osiągnięć uczniów, rozbudzanie motywacji oraz budowanie poczucia własnej wartości.
Obszar 5: Współpraca szkoła - dom - kreowanie klimatu współpracy pomiędzy rodzicami i uczniami, aby zwiększyć osiągnięcia uczniów w nauce oraz ich społeczne zaangażowanie w klasie.
Efektywność programu nie wynika z nadzwyczajności samych zasad, lecz wiąże się z celowym, systematycznym i równoczesnym stosowaniem kilkunastu działań w dłuższym okresie czasu. Program wdrażany jest w ZPO Kazanów oraz PSP Zakrzówek.
Czym jest dobra profilaktyka?
-
To koncepcja profilaktyki opartej na wiedzy o mechanizmach resilience i czynnikach chroniących.
-
To znajomość czynników ryzyka i sytuacji dziecka.
-
To włączanie rodziców i najbliższego środowiska dziecka w działania profilaktyczne.
-
To integrowanie działań wielu instytucji niosących pomoc rodzinie.
Skąd czerpać wiedzę i pomysły na działania profilaktyczne?
Baza rekomendowanych programów profilaktycznych (profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca) i promocji zdrowia psychicznego, które można prowadzić w szkołach, jest dostępna w serwisie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii pod adresem:
www.programyrekomendowane.pl.
Warto podkreślić że Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu w swoich zasobach posiada uprawnienia do prowadzenia siedmiu programów z rekomendacjami.
Inne działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu w ramach oddziaływań profilaktycznych.
W miesiącach luty-marzec odbyły się dwie edycje rekomendowanego programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, którego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowania więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Ponadto na bieżąco realizowane są tematy z Oferty Poradni podczas spotkań z rodzicami, uczniami oraz nauczycielami.
Pod koniec marca, we współpracy z Fundacją Follow Me, zorganizowana została druga z kolei konferencja dla rodziców dzieci z autyzmem, w której prelegentami były Panie: Bożena Stępień - Wiceprezes Krajowego Towarzystwa Autyzmu oddział w Lublinie, a przede wszystkim mama dorosłego już chłopca z autyzmem oraz Aleksandra Szymańska – psycholog z PPP w Lipsku.
Opracowanie: Joanna Zubrzycka
Izabela Młyńska
-
Pierwsi Realizatorzy programu rekomendowanego „Szkolna Interwencja Profilaktyczna” na terenie Powiatu Zwoleńskiego
2019-06-06
W okresie od 08.05.2019r. do 29.05.2019r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu przeprowadzono dla nauczycieli 12 godzinne szkolenie - „Szkolna Interencja Profilkatyczna”.
Jest to program rekomendowany przez Pracownię Profilaktyki Młodzieżowej Pro-M, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomani oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji.
W szkoleniu wzięli udział nauczyciele z Publicznej Szkoły Podstawowej w Tczowie i Publicznej Szkoły Podstawowej w Rawicy, którzy podnieśli swoje kompetencje uzyskując tytuły Realizatorów programu. Nauczyciele mieli możliwość pogłębienia wiedzy o substancjach psychoaktywnych, ze szczególnym uwzględnieniem bezpośrednich zagrożeń dla zdrowia i życia oraz umiejętności nawiązywania i utrzymania kontaktu w sytuacjach konfliktowych, prowadzenia rozmowy interwencyjnej z uczniem i rodzicami oraz zawierania i przestrzegania zasad kontraktu.
Celem głównym programu jest ograniczenie używania substancji psychoaktywnych przez uczniów oraz poprawa ich funkcjonowania w szkole. Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w swoich założeniach nawiązuje do krótkiej interwencji stosowanej przez lekarzy pierwszego kontaktu wobec osób dorosłych nadużywających alkoholu oraz zasad interwencji kryzysowej. Adresowana jest do rodziców i ich dzieci, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysu związanego z używaniem przez dziecko narkotyków. Rola szkoły polega, przede wszystkim, na udzieleniu wsparcia rodzicom i uczniom w poradzeniu sobie z problemem poprzez dostarczenie odpowiednich informacji i zaproponowanie konkretnego sposobu rozwiązania problemu. Jednocześnie wyrażany jest brak akceptacji dla łamania przez ucznia zasady szkolnej, która zobowiązuje do nieużywania substancji psychoaktywnych.
Używanie przez nastolatka, zarówno legalnych (alkohol, papierosy), jak i nielegalnych substancji psychoaktywnych (narkotyki) jest zawsze zachowaniem ryzykownym, bez względu na swoją częstotliwość. Nawet okazjonalne sięganie po substancje psychoaktywne może prowadzić do negatywnych konsekwencji, takich jak: upojenie alkoholowe, zachowania impulsywne, wypadki, urazy, zatrucia związane z zażyciem zanieczyszczonego narkotyku.
Wczesna interwencja w przypadku sięgania przez młodzież po substancje psychoaktywne ma ogromne znaczenie dla zmiany zachowania nastolatków. Może zapobiegać poważnym problemom zdrowotnym i społecznym. Dlatego ważne jest, aby nauczyciele nie ignorowali żadnych sygnałów mogących wskazywać na kontakty ucznia ze środkami odurzającymi i od razu podejmowali działania interwencyjne.
Ze względu na trudną sytuację psychologiczną ucznia i jego rodziców, interwencja musi być nastawiona na udzielenie im pomocy i wsparcia.
Nauczycielom dziękujemy za udział, wspaniałą atmosferę, kreatywność i zaangażowanie podczas warsztatów.
Joanna Zubrzycka – Instruktor SIP
Izabela Młyńska – Realizator SIP