Informacje
-
„PROGRAM WZMACNIANIA RODZINY” 2018-04-17
„Za każdym razem, gdy na świat przychodzi dziecko – świat jest tworzony od nowa.”
Jostein Gaarder
Młodzież w wieku 10-14 lat dąży do niezależności od rodziców, co często staje się powodem napięć i konfliktów w rodzinie. Towarzyszenie dziecku w jego dorastaniu stawia przed rodzicami nowe wyzwania i problemy, którym muszą jak najlepiej sprostać.
W związku z powyższym Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu prowadzi nabór chętnych rodzin, chcących wziąć udział w PROGRAMIE WZMACNIANIA RODZINY.
Warsztaty rodzinne skierowane są dla rodzin,
w których Rodzice:
- czują, że trudno jest im się porozumieć ze swoim dzieckiem,
- nie mają pomysłów na to jak wyegzekwować obowiązki od swojego dziecka
- czują się bezradni wobec swojego dziecka
Natomiast Dzieci:
- mają problem z obowiązkami szkolnymi, zachowaniem w domu
- łatwo ulegają presji rówieśniczej
- podejmują pierwsze próby palenia papierosów, picia alkoholu czy innych zachowań ryzykownych
Program przybiera formę warsztatów dla rodziców i ich dzieci w wieku 10-14 lat.
Spotkania odbywają się raz w tygodniu przez okres 7 tygodni i trwają 2 godziny.
Głównym celem warsztatów jest:
1. wzmocnienie więzi rodzinnych i poprawa komunikacji między jej członkami
2. podniesienie poziomu umiejętności wychowawczych rodziców w zakresie okazywania miłości, bycia konsekwentnym i umiejętności stawiania granic
3. doskonalenie umiejętności życiowych dzieci – wyznaczanie celów i sposoby ich osiągania, radzenie sobie ze stresem, brakiem asertywności, doskonalenie empatii wobec rodziców i innych członków rodziny
Zapewniamy spotkania w kameralnej grupie kilku rodzin, ciepłą i przyjazną atmosferę oraz wsparcie ze strony psychologów oraz pedagogów pracujących w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu.
Chęć udziału można zgłaszać osobiście w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu, bądź pod numerem telefonu: (48) 676-26-13.
Data i godzina realizacji warsztatów podana zostanie po uzbieraniu się grupy.
Serdecznie Zapraszamy!
-
Zaproszenie 2018-04-04
Dyrektor i Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu, biorąc pod uwagę priorytety polityki oświatowej państwa oraz potrzeby środowiska lokalnego dotyczące problematyki edukacji włączającej, dnia 24 kwietnia 2018 r. o godz. 12.30 zapraszają na konferencję „Zrozum mnie - świat widziany oczami dziecka z niepełnosprawnością”.
Konferencja ma na celu przekazanie praktycznych wskazówek do pracy z dzieckiem/ uczniem niepełnosprawnym w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej. Tematyka w szczególności będzie dotyczyła uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem. Ponadto przedstawione zostaną wspomagające metody komunikacji z elementami AAC.
Spotkanie odbędzie się w sali konferencyjnej Zespołu Szkół Rolniczo-Technicznych w Zwoleniu (nowy budynek, wejście od ulicy Sienkiewicza) i kierowana jest do dyrektorów szkół, specjalistów, nauczycieli, rodziców oraz przedstawicieli instytucji świadczących pomoc na rzecz dziecka i rodziny z terenu Powiatu Zwoleńskiego.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął: Starosta Zwoleński Pan Waldemar Urbański.
Chętnych prosimy o zapisy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu do dnia 18.04.2018r. (osobiście w sekretariacie lub telefonicznie pod numerem 48 676 26 13).
Program konferencji:
12.30-13.00 - Rejestracja uczestników.
13.00-13.20 - Oficjalne rozpoczęcie konferencji.
13.20-15.00 - Lidia Klaro-Celej - doradca metodyczny w zakresie
kształcenia specjalnego, Honorowy Profesor Oświaty.
Zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną,
autyzmem lub Zespołem Aspergera.
15.00-15.20 - Przerwa na kawę.
15.20-16.40 - Lidia Klaro-Celej - doradca metodyczny w zakresie
kształcenia specjalnego, Honorowy Profesor Oświaty.
Jak pomóc dziecku z problemami w werbalnym komunikowaniu się?
16.40-17.00 - Podsumowanie i zakończenie konferencji.
Dyrektor i Pracownicy Poradni -
W poszukiwaniu skutecznych metod wychowawczych... 2018-04-03
"BEZ KLAPSA - JAK Z MIŁOŚCIĄ I SZACUNKIEM WYZNACZAĆ DZIECKU GRANICE"
„Nie biegaj, bo wpadniesz pod konie. Nie biegaj, bo się spocisz. Nie biegaj, bo się zabłocisz. Nie biegaj, bo mnie głowa boli (…) I cała potworna maszyna pracuje długie lata, by kruszyć wolę, miąć energię, spalać siłę dziecka na swąd...”O klapsach
„I jeśli dziecko uwierzy, nie zje potajemnie funta niedojrzałych śliwek, i zmyliwszy czujność, gdzieś w kącie z biciem serca nie zapali zapałki, jeśli posłusznie, biernie, ufnie podda się żądaniu unikania wszelkich doświadczeń, wyrzeczenia prób, odrzucenia wysiłków, każdego odruchu woli – co pocznie, gdy w sobie, we wnętrzu swej duchowej istoty, odczuje coś, co rani, parzy, kąsa?....”
„Więc na wszystko pozwalać? Przenigdy: z nudzącego się niewolnika zrobimy znudzonego tyrana. Zabraniając, hartujemy, bądź co bądź, wolę bodaj w kierunku hamowania się i zrzekania tylko, rozwijamy wynalazczość w działaniu na ciasnym terenie, umiejętność wyślizgiwania się spod kontroli, budzimy krytycyzm. (…) Pozwalając na wszystko, baczmy, by dogadzając zachciankom, tym usilniej nie dławić chceń. Tam osłabiamy wolę, tu ją zatruwamy. (…) Musimy ustalić granice jego i mego prawa.” Janusz Korczak.
Na jednym z pierwszych spotkań rozmawiamy o tym, jakie ma być dziecko, które chcemy wychować:
– Dobre – podają rodzice
– Odważne.
-Umiejące ponosić konsekwencje.
-Uczciwe.
-Szczęśliwe.
-Szanujące innych....etc...
Ten swoisty koncert życzeń owocuje listą kilkudziesięciu pozytywnych przymiotów. Potem, w toku burzliwej dyskusji, dzielimy metody wychowawcze na te, które pomagają wychować dziecko na człowieka o takich właśnie cechach, i takie, których stosowanie nie przybliży nas do tego celu. Niektórzy rodzice czują się tak, jakby zabrano im z rąk wszystkie narzędzia, którymi dotąd się posługiwali. Protestują i bronią metod, które grupa chce spisać na straty. Na pierwszy ogień idzie klaps. Arkusz papieru powoli się zapełnia. Rodzice mieli przypomnieć sobie sytuacje z dzieciństwa, gdy zostali uderzeni przez ojca, matkę czy opiekuna – i odtworzyć swoje odczucia z tamtego momentu. W skondensowanej formie zapisujemy je na planszy..............................i tak na kolejnych spotkaniach rozmawiamy na temat uczuć, pod wpływem których stosujemy klapsy jako metodę wychowawczą. Wspólnie poszukujemy sposoby na rozpoznawanie uczuć w sobie, w innych oraz radzenia sobie z nimi w sytuacjach trudnych. Zastanawiamy się, czego w takim razie nauczył nas klaps. Rodzice dyskutują, wymieniają się doświadczeniami, poszukują, uczą się i ćwiczą inne niż klaps sposoby postępowania z dzieckiem, które zachęcą je do współpracy i nauczą ponosić konsekwencje swojego zachowania...
Zajęcia, o których mowa, opierte są na programie „Bez klapsa. Jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice”, opracowanym przez Marlenę Trąbińską-Haduch i Anetę Kwaśny z Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”(„Fundacja Dzieci Niczyje”). W bierzącym roku szkolnym Zespół Placówek Oświatowych w Kazanowie zgłosił zapotrzebowanie na prowadzenie w/w warsztatów. Przeprowadzone one zostały w grupie rodziców dzieci w wieku 0-6 lat i odbywały się w Publicznym Przedszkolu w Kazanowie.
W zajęciach tych wzięli udział rodzice, którzy pragną rozwijać swoje kompetencje wychowawcze oraz doświadczają kryzysów i trudności w wychowywaniu dziecka. Cztery intensywne spotkania, prowadzone w zamkniętej grupie 12 rodziców umożliwiły swobodną wymianę doświadczeń w przyjaznej atmosferze. Zajęcia miały na celu znaleźienie skutecznych metod na wychowywanie dziecka i radzenie sobie z emocjami. Podczas spotkań pracowaliśmy metodami warsztatowymi takimi jak: rozmowy na forum, ćwiczenia w grupach, bazujemy na osobistych doświadczeniach, przedstawiamy konstruktywne metody i zachęcamy do trenowania nowych umiejętności. Uczestnicy przygotowywali prace domowe oraz wymieniali osobiste doświadczenia podczas ćwiczeń...
Dziękujemy uczestniczkom za miłe słowa i podziękowania.
Edyta Karbowińska-pedagog
Katarzyna Wrona-psycholog -
Informacja o godzinach otwarcia w dniu 30.03.2018 2018-03-29
Szanowni Państwo,
W dniu 30.03.2018 r. (piątek) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu będzie czynna w godzinach 7:30 - 13:00. -
Konkurs logopedyczno-plastyczny „Wierszyki ćwiczące języki” 2018-03-15
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu serdecznie zaprasza dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej do wzięcia udziału w konkursie logopedyczno-plastycznym „Wierszyki ćwiczące języki”.
Celem konkursu jest rozbudzenie plastycznej twórczości u dzieci z trudnościami w mówieniu, prezentacja umiejętności, zdolności plastycznych oraz wspólna praca logopedy, i dziecka nad rozwojem mowy z wykorzystaniem różnych technik plastycznych.
REGULAMIN MIĘDZYSZKOLNEGO KONKURSU LOGOPEDYCZNEGO
Wierszyki ćwiczące języki
1. Organizator:
• Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Zwoleniu.
2. Miejsce i zasięg konkursu: Konkurs międzyszkolny dla przedszkoli i szkół z terenu Powiatu Zwoleńskiego.
3. Temat: Wierszyki ćwiczące języki.
4. Cele:
Cel główny:
• przedstawienie środkami plastycznymi treści wiersza.
Cele szczegółowe:
• uwrażliwianie dziecka na poprawną wymowę,
• pobudzanie wyobraźni, aktywności twórczej dzieci w dziedzinie sztuki plastycznej,
• stworzenie możliwości do prezentacji twórczości dziecięcej,
• inspiracja do zabawy słowem,
• rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej.
5. Zasady uczestnictwa:
• Konkurs skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej, biorących udział w zajęciach logopedycznych na terenie przedszkola lub szkoły.
6. Zadanie uczestników konkursu:
• Kategoria I: Wykonanie przez dzieci w wieku przedszkolnym ilustracji do wiersza Jana Brzechwy pt.,, Kaczka dziwaczka”.
• Kategoria II: Wykonanie przez uczniów klas I –III szkoły podstawowej ilustracji do wiersza Jana Brzechwy pt. ,,Na straganie”.
7. Technika prac: dowolna.
8. Konkurs składa się z dwóch etapów:
• I etap – szkolny,
• II etap – międzyszkolny.
9. Zasady przeprowadzenia konkursu:
• Po przeprowadzeniu I etapu konkursu komisja szkolna wybiera spośród prac po jednej z każdej kategorii wiekowej.
• Prace należy składać do logopedy w gabinecie logopedycznym szkoły lub przedszkola w terminie do 30 kwietnia 2018r.
• Wybrane prace zostaną przesłane do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Zwoleniu.
• Każda praca musi mieć na odwrocie napisane czytelnie informacje: imię nazwisko dziecka, nazwa placówki, do której dziecko uczęszcza, oddział lub klasę, imię i nazwisko logopedy, który prowadzi z dzieckiem zajęcia.
• Do każdej pracy należy dołączyć kwestionariusz zgłoszeniowy zawierający zgodę rodziców lub prawnych opiekunów dziecka na przetwarzanie danych osobowych wyłącznie na potrzeby konkursu.
• Organizator konkursu zastrzega sobie prawo do publicznej prezentacji prac bez honorarium za prawa autorskie.
• Organizatorzy nie zwracają nadesłanych prac.
• Biorąc udział w konkursie uczestnik potwierdza, że wyraża zgodę na wszystkie warunki zawarte w regulaminie konkursu.
• Oceny prac konkursowych dokona komisja, biorąc pod uwagę:
- zgodność z tematem,
- samodzielność i estetykę wykonania prac,
- pomysłowość i oryginalność.
• Od decyzji komisji konkursowej nie ma odwołania.
10. Rozstrzygnięcie konkursu: 10 maja 2018 r.
11. Wręczenie nagród: 17 maja 2018 r. na terenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Zwoleniu.
Zgoda i formularz zgłoszeniowy.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE!
Organizator
Dyrektor
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Zwoleniu